Jadetanssi - osa 147

Maleksimme takaisin studiolle, jossa Kauko tuotantotiimeineen on saanut valmiiksi virtuaalinäytelmänsä. Oto selittää, että näennäisesityksiin on mahdollista itsekin osallistua joko aktiivisena osapuolena tai passiivisena katsojana. Esitys on kolmiulotteinen ja kaikki tapahtumat luodaan keinotekoisesti osallistujien ympärille. Virtuaaliesitykset ovat kiehtovia, sillä ne ovat hämmästyttävän aidon tuntuisia ilmavirtoineen ja tuoksuineen päivineen. Animatronit mukautuvat täydellisesti esikuvaansa ja liikkuvat kuin ihmiset ikään. Aikaisemmin animatroneita käytettiin etäyhteyksissä, joissa kaukana sijaitseva keskustelukumppani tavattiin robotin välityksellä. Paikallinen laite kopioi isännän ulkomuodon kasvonpiirteineen, puheäänineen sekä vaatetuksineen ja kävi sitten tapaamassa vierasta ikään kuin olisi itse henkilökohtaisesti ollut paikalla, vaikka tosiasiassa istuikin kotimaassaan jopa tuhansien kilometrien päässä vieraasta. Ne olivat virtuaaliläsnäolon ensi askeleita. Nykyään tekniikkaa hyödynnetään mitä ihmeellisimmissä yhteyksissä. Viihdeteollisuus on ottanut tekniikan ja animatronit omikseen. Kulissit sen sijaan syntyvät kolmiulotteisina kuvina. Kymmenet tai jopa sadat pikselaattorit piirtävät kuvan miljoonilla eri värisävyillä. Pikselaattorit muistuttavat Gorban esittelemiä hovertteja, joskin nämä laitteet ovat paljon pienempiä. Toimintamekanismi on kuitenkin sama, mutta ilman sotateknisiä kauheuksia. Olisikin ollut ihmeellistä, jos tällaista keksintöä ei olisi hyödynnetty siviilikäytössä. Pikselaattori leijuu ilmassa ja liikkuu ylös ja alas sekä sivuille. Marmorikuulan kokoinen pallo välkehtii valoa ja piirtää pikselimäisesti kuvan ympärilleen luoden siten mielikuvan aidosta tilanteesta. Oto tuntuu olevan hyvin perillä studiotekniikasta toisin kuin minä, joka sujuvasti vain kuuntelee teknisiä sepustuksia. Esityksiä voi seurata sivustakatsojana istumalla mukavasti katsomon nojatuolissa. Tuolit liikkuvat tarvittaessa esityksen mukana leijuen aavistuksen verran lattianpinnan yläpuolella. Niitä voi myös ohjailla, jolloin katselukulmakin vaihtuu. Halutessaan tuolin voi nostaa ylemmäksi ja seurata esitystä ylhäältä käsin. Studiot ovat kehittäneet melkoisia viihdelaitteita yleisön ajanvietteeksi. Vaihtoehtoisesti katsoja voi osallistua esitykseen kävelemällä ja liikkumalla eräällä tavalla näytöksen sisällä.

Olemme nyt saaneet lyhyen luennon studiotekniikasta ja asetumme katsomoon seuraamaan studion viimeisintä aikaansaannosta. Ohjaaja kertoo meille ennen esitystä, että kyseessä on rakkaustarina, jossa rocktähti tapaa oopperalaulajattaren. Siitä kehkeytyy romanssi nousuineen ja laskuineen. Esityksen taustalla soi kuulemma ikivanhaa musiikkia.

Julkaistu sunnuntaina 10.6.2018 klo 10:05 Projektit-luokassa avainsanalla kirjat.

Edellinen
Jadetanssi - osa 146
Seuraava
Jadetanssi - osa 148