Kap Verde 2012 - osa 5

Cidade Velha

Matti Mattila

Idyllinen pikkukaupunki Cidade Velha oli hiljainen. Retkibussimme pysähtyivät suurelle aukiolle keskelle kaupunkia. Aukiolta oli upeat näköalat merelle sekä mahdollisuus virkistäytyä talon tarjoamilla kahvituksilla ja pikkusuolaisilla. Aukion laidalle mukavasti puiden varjoon oli kokoontunut kuusihenkinen naisista koostunut muusikkoryhmä, joka rummutti menevää rytmiä ja lauloi paikallisia kansanlauluja lyhyiden tanssiesitysten säestykseksi. Kaupunki on aiemmin ollut Kap Verden pääkaupunki ja sitä on kutsuttu nimellä Ribeira Grande. Nimi on sittemmin vaihdettu, sillä pohjoisemmalla naapurisaarella Santo Antãolla on sattumoisin samanniminen kaupunki. Retkiryhmämme lähti kävellen kiertelemään kaupunkia ja vierailimme kylän laidalla sijainneessa katolisessa kirkossa. Palasimme kierrokseltamme Banaanikatua pitkin takaisin busseille ja jätimme kukin mielissämme jäähyväiset risteilyllemme tällä erää.

Kotiinpaluu

Matti Mattila

Retkibussit veivät meidät suoraan lentokentälle. Lähtöselvitys oli tehty etukäteen ja olimme saaneet matkaliput jo laivalla hyvissä ajoin ennen kotiinpaluuta. Myös matkalaukut merkittiin valmiiksi laivalla ja ne tuotiin koneeseen suurella kuorma-autolla. Näin kyseisen auton jo aamulla laivan kannelta, ja joku osasi kentällä kertoa, että laukut tulivat lavalla ilman minkäänlaista katetta. Lähtömuodollisuudet jäivät mahdollisimman minimiin eli vain passintarkastukseen ja turvatarkastukseen. Muutaman minuutin kuluttua käyskentelin odotushallissa. Koneemme oli juuri saapunut, ja ulos purkautui satoja uusia risteilyvieraita, joille vilkuttelimme suurten ikkunoiden läpi. Kahden tunnin odottelu kentällä palkittiin ja ihmiset ryntäsivät yhtenä massana portille. Kaikilla oli kiire kotiin ja tuskin kukaan kuunteli kaiuttimista annettuja ohjeita penkkirivien numeroista, joilla pyrittiin täyttämään kone tehokkaassa järjestyksessä. Lentomme lähti suunnitelmien mukaan kahden aikaan iltapäivällä, vaikka pääsimme koneeseen ilmoitettua myöhemmin. Lähes puolen päivän mittainen lento kohti Helsinkiä käynnistyi.

Aika koneessa kului suhteellisen nopeasti. Ehdin katsoa useita elokuvia, joista mieleeni jäi kerran aikaisemmin näkemäni ja suosikkikirjailijani Peter Maylen romaaniin pohjautuva elokuva Mainio vuosi. Laskeuduimme koti-Suomeen noin yhden aikaan yöllä. Päivä oli vaihtunut perjantain puolelle ja tropiikin lämpö pohjoisen leutoon alkukevään ilmastoon. Matkalaukut tulivat yllättävän nopeasti liukuhihnalle, mikä ei oikeastaan ollut suuri ihme, sillä kenttä oli melko hiljainen tällaisina vuorokaudenaikoina. Vilkuilin jännityksellä kelloa odotellessani laukkua. Bussi Helsinkiin oli lähdössä vartin kuluttua. Olin ennen matkaa selvittänyt bussien lähtöaikoja kentältä Helsingin keskustaan, ja yöllä busseja kulki kahdesti tunnissa puolen tunnin välein. Minuutit kuluivat tuskastuttavan nopeasti eikä laukkuani vain näkynyt hihnalla. Jos en olisi pian saanut matkatavaroitani, joutuisin odottamaan seuraavaa bussia puoli tuntia. Kohta laukkuni kuitenkin ilmestyi liukuhihnalle. Aikaa bussipysäkille jäi ruhtinaalliset kuusi minuuttia ja juuri kun saavuin katokselle, pysäkille porhalsi bussi kotiin. Ajoitus osui nappiin.

palmu
Matti Mattila

Olin väsynyt kotiin päästyäni ja meninkin saman tien nukkumaan. Ennen pehkuihin painumista halusin katsastaa, miten matkalaukkuun pakatut viinipullot olivat kestäneet matkan rasitukset. Molemmat pullot olivat säilyneet ehjinä ja näin saatoin alkaa vetää hirsiä rauhallisin mielin. Kahden viikon talviloma ja risteilymatka oli nyt viimeinkin päättynyt. Kello oli kaksi yöllä ja työpäivä oli alkamassa vain muutaman tunnin kuluttua. Ehdin nukkua viitisen tuntia, kun jo heräsin seitsemältä uuteen päivään. Risteily Karibialla ja Kap Verdellä oli unohtumaton kokemus, jonka kruunasi vielä harvinaislaatuinen Atlantin ylitys kunniakirjoineen. Matkajärjestelyt olivat täydelliset ja kerrassaan loisteliaat. En osannut odottaa näin upeasti järjestettyä matkaa ja hyvällä syyllä voinkin sanoa, että laadukkuudessaan risteily ylitti kaikki odotukseni. Kristina Cruises -varustamon matkakohteet ja risteilyt ovat yksilöllisiä ja poikkeavat edukseen muiden matkanjärjestäjien bulkkimatkoista. Näiden kokemusten jälkeen olen valmis uuteen risteilyyn milloin tahansa.

Julkaistu Fridayna 13.4.2012 klo 19:46 avainsanoilla loma ja matkailu.