Karibia 2012 - osa 7

Heräsin hieman viiden jälkeen aamulla unentäyteisen yön jälkeen. Laiva keinahteli tasaisesti saapuessaan Grenadan saarivaltion rannikolle. Nousin ylös ja aamutoimien jälkeen kapusin seitsemännelle kannelle ihailemaan Karibian auringon nousua. Kello oli vähän yli kuusi, kun ensimmäiset säteet kajastivat paksun ja harmaan pilviverhon läpi. Piskuinen Grenadan saari näkyi horisontissa ja taivaalta maahan asti ulottunut sadeverho ei luvannut kuivaa päivää. Laivamme lähestyi hiljakseen pääkaupunkia, St. George’s:ia, jonka risteilysataman laituriin kiinnityimme aamutuimaan. Grenada on yksi niistä lukuisista Kristoffer Kolumbuksen eurooppalaisille löytämistä saarista Länsi-Intiassa. Nimensä tämä 100 000 asukkaan saarivaltio on saanut Espanjan eteläosassa sijaitsevan Granadan kaupungin mukaan kunnianosoituksena Kolumbuksen matkan rahoittajina ja tulevien rikkauksien omistajina toimineille espanjalaisille monarkeille. Saarelta ei kuitenkaan löytynyt kultaa taikka hopeaa eikä juuri muitakaan rikkauksia, joten Kolumbus ei koskaan astunut maihin vaan jatkoi kiireisenä löytöretkeilijänä eteenpäin.

St. George’s, Grenada

Matti Mattila

Sää oli kirkastunut, mutta puolipilvisen aamupäivän ennustettiin muuttuvan sateiseksi iltapäiväksi. Varaamani retki oli pahaksi onnekseni juuri iltapäivällä, joten tiedustelin henkilökunnalta, josko olisin voinut vaihtaa sen aamupäiväretkeksi. Aamupäivän retki oli loppuunmyyty. Sain kuitenkin vinkin, että retkibussien läheisyyteen kannattaisi mennä norkoilemaan, sillä melko usein busseissa on sittenkin tilaa. En ollut ainoa, joka oli tullut toisiin aatoksiin iltapäiväretkensä suhteen. Pian bussien läheisyydessä parveili kymmenkunta retkeilijää, jotka olisivat halunneet minun tavoin vaihtaa lähtöaikaa. Organisoin nopeasti pienen jonon, sillä olin tullut paikalle ensimmäisenä, enkä halunnut menettää vuoroani. Risteilyemäntä oli erittäin ystävällinen, kun järjesti neljälle halukkaalle paikat bussissa, johon oli kuin olikin jäänyt juuri sopivasti neljä vapaata istuinta. Pääsimme matkaan, ja lämmin trooppinen sää alkoi pian helliä retkeämme.

Aamupäiväretki

muskottipähkinä
Matti Mattila

Tropiikkia ja mausteita -retki suuntasi pitkin saaren läntistä rantatietä kohti Gouyaven kalastajakylää. Jossakin vaiheessa käännyimme sisämaahan päin ja pysähdyimme historialliselle Dougaldston Estate -maustetilalle. Oppaamme esittelivät ja maistattivat siellä trooppisia kasveja, kuten kaakaopapuja ja Grenadan kansalliskasvia muskottipähkinää. Rakennus oli säilytetty alkuperäisessä kunnossaan, ja siellä saattoi aistia menneiden aikojen tunnelmaa. Retkemme jatkui syvemmälle sisämaahan ja ohitimme lukuisia banaaniviljelmiä ja kuvauksellisia maisemia. Pieni retkibussimme kipusi lähes 600 metrin korkeuteen Grand Etang -luonnonpuiston keskelle. Rommipunssimaistiaisten jälkeen ihailimme valtavaa kraatterijärveä, jolle oli valokuvaukselliset näkymät puiston vierailijakeskuksen pihalta. Harvinaiset kaksi pientä monamarakattia tulivat vielä viihdyttämään turisteja, joten vierailu luonnonpuistossa oli kaikin puolin onnistunut.

monamarakatti
Matti Mattila

Seuraavaksi pikkuruinen bussimme kaarsi Annandale-vesiputoukselle. Idyllinen ja valokuvauksellisen kaunis vesiputous oli turistien suosima kohde. Muista turistikohteista tutut kaupustelijat ja katusoittajat tervehtivät meitä jo parkkipaikalla. Musikanttien valokuvaaminen oli sallittua, kunhan muisti antaa linssille poseraaneelle taiteilijalle joka kuvasta dollarin. Itse putoukselle oli kävelymatkaa muutamia satoja metrejä päällystettyä polkua pitkin. Näkymät perillä olivat kuin joltakin paratiisisaarelta ja kameroiden tauoton rapina kuului metrien päähän. Luonnonkaunis Annandalen-vesiputous olisi kelvannut minkä tahansa taideteoksen taustaksi. Käyntiämme tässä kuvauskohteessa voi sanoa pyrähdykseksi, sillä valokuvaamiseen oli varattu aikaa noin viisitoista minuuttia. Kohde oli sen verran suosittu, että käyntejä olikin hyvä hieman porrastaa, että jokainen halukas olisi saanut elämänsä valokuvan. Piipahduksen jälkeen matkamme jatkui takaisin kohti lähtöpistettä, mutta sitä ennen poikkesimme noin kymmeneksi minuutiksi valokuvaamaan Frederickin historiallista linnoitusta ja sen pihamaalta avautuvia upeita näkymiä yli kaupungin.

Julkaistu Thursdayna 29.3.2012 klo 17:07 avainsanoilla loma ja matkailu.