USA 2008 - osa 1

Terveisiä Yhdysvalloista! Palasimme lauantaina kahden viikon kesälomamatkaltamme Atlantin takaa. Tänä kesänä matkamme suuntautui Yhdysvaltoihin, jossa kiertelimme itärannikon suurissa kaupungeissa. Matkaohjelmassamme oli New York ja Washington D.C. sekä Philadelphia. Vietimme kesäloman nähtävyyksien ja shoppailun lomassa aurinkoisessa ja helteisessä kesäsäässä. Kesän yksi kuumimmista lämpöaalloista osui juuri matkamme puoliväliin. Washingtonissa ja Philadelphiassa saimme nauttia (tai kärsiä) usean päivän ajan 36 asteen helteistä. Kuuman kostea ja paikallaan seisonut ilma tukaloitti hikistä oloa entisestään. Löyhdyttäviä tuulahduksia oli turha etsiä, ja viilennystä haettiinkin tavaratalojen ja kauppakeskusten ilmastoiduilta käytäviltä. Matkajärjestelyt onnistuivat täydellisesti eikä matkan aikana sattunut mitään suurempia kommelluksia. Kesämatkaamme voi hyvällä syyllä kutsua sataprosenttiseksi omatoimimatkaksi, sillä tein jälleen kaikki varaukset ennakkoon netissä. Nykyään matkajärjestelyt hoituvat helposti, nopeasti ja luotettavasti netissä alkaen lentolipuista aina hotellimajoituksiin. Varasin myös junaliput sekä lentokenttäkuljetukset etukäteen, joten perillä riitti vain lippujen lunastus, joka sekin hoitui kätevästi automaatilla.

Plane wing
Kuva
Matti Mattila

Sää suosi matkaamme. Ainoastaan ensimmäisenä matkapäivänä oli pilvistä ja taivaalta putosi muutama sadepisarakin. New Yorkissa oli myös yhtenä yönä ukkosta, mutta jo seuraavana aamuna aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta nostaen lämpötilan läkähdyttävän kuumaksi aina 30 asteen tienoille. Aurinkovoiteelle olikin käyttöä, koska ulkona auringonpaisteessa tuli oleskeltua normaalia pitempään. Helleaaltoa seurasi hurrikaani Dolly, jonka liikkeitä seurattiin herkeämättä uutisissa. Hurrikaani ei kuitenkaan tavoittanut matkakohteitamme, vaikka muutamissa New Yorkin naapurikunnissa annettiinkin hirmumyrskyvaroitus muutamaksi tunniksi. Kaiken kaikkiaan lomamatkamme onnistui täydellisesti niin sään kuin matkakohteidenkin puolesta. Nähtävää riitti kaikille päiville ja paljon jäi vielä näkemättä seuraavia matkoja silmällä pitäen.

Ensimmäinen päivä

Lähdimme matkaan kaksi viikkoa sitten sunnuntaina Finnairin iltapäivälennolla New Yorkiin. Lähtöselvitys sujui joutuisasti ja olisi sujunut vielä nopeammin, mikäli olisin hyväksynyt Finnairin lähettämällä tekstiviestillä ehdotetut istumapaikat matkapuhelimellani. Viestistä ei kuitenkaan selvinnyt, koskiko se yhden vai useamman henkilön lähtöselvitystä. Käväisimmekin varmuuden vuoksi perinteisesti lähtöselvitystiskillä, jossa myös selvisi, että yhdellä tekstiviestillä olisi voinut hyväksyä koko seurueelle ehdotetut istumapaikat koneessa. Ensi kerralla pitää kokeilla tekstarivaihtoehtoa ja vain marssia suoraan turvatarkastukseen.

Rapakon ylitys kestää noin seitsemän-kahdeksan tuntia riippuen hieman siitä, miten ruuhkainen John F. Kennedyn lentokenttä kulloinkin on. Jouduimme kiertelemään taivaalla odottamassa laskeutumislupaa noin puoli tuntia. Tänä aikana ehdimme tehdä kaksi suurta kierrosta Rhode Islandin yllä. Lento kymmenen kilometrin korkeudessa sujui yhtä sairauskohtausta lukuun ottamatta rauhallisesti. Pitkä lentomatka taittui suhteellisen nopeasti eikä maahantulomuodollisuuksiinkaan kulunut kovin kauan. Vietettyämme kaikkiaan noin tunnin verran terminaalissa pääsimme lopulta matkalaukkuinemme terminaalin aulaan, jossa odotimme vielä puolisen tuntia taksia hotelliimme Manhattanille. Olin varannut Go Airlink Shuttle -taksikuljetuksen etukäteen netissä, josta tilaamalla menopaluukuljetuksen sai 20 dollaria halvemmalla kuin keltaisen taksin kyydissä. New Yorkin kuuluisilla keltaisilla takseilla on kiinteä 45 dollarin hinta lentokentältä Manhattanille tai vastaavasti Manhattanilta lentokentälle. Menopaluukuljetuksen yhteissummaksi muodostuisi tavallisella taksilla 90 dollaria. Taksimme oli tyypillinen kimppakuljetus, jossa kymmenkunta asiakasta kuljetettiin eri hotelleihin. Kimppakyyti sopi suunnitelmiimme mainiosti, sillä saimme samalla kaupunkikierroksen taksin jaellessa asiakkaitaan hotellista toiseen ympäri Manhattania. Olimme toiseksi viimeisiä, joten saimme nähdä kaupunkia noin tunnin ajan taksin ikkunoista.

Times Square
Kuva
Matti Mattila

Ensimmäinen hotellimme oli vaatimaton, mutta tarkoituksiimme täydellinen. Hotelli sijaitsi erinomaisella paikalla Theater District -alueella, ja Broadway oli aivan kulman takana. Times Square sijaitsi muutaman korttelin päässä ja hotellin vieressä oli maanalaisen asema. Hotellin hyvä sijainti korvasikin majoituspaikan vaatimattomuuden ja epäpätevän henkilöstön sekä epämukavan sängyn. Ensimmäinen matkapäivä kului lähinnä matkustamiseen. Kone saapui lentokentälle noin puoli tuntia aikataulusta myöhässä ja tämäkin myöhästyminen johtui vain lentokentän ruuhkaudesta eikä niinkään Finnairin lennosta. Pääsimme lopulta jaloittelemaan Broadwaylle noin kahdeksan aikoihin illalla paikallista aikaa. Kauaa emme jaksaneet vaellella kaupungilla, sillä takana oli pitkä lentomatka ja aikaerosta johtuen olimme olleet hereillä ylimääräiset yhdeksän tuntia. Painuimmekin pehkuihin pian saapumisen jälkeen herätäksemme seuraavana aamuna tutustumaan New Yorkin nähtävyyksiin.

Julkaistu maanantaina 28.7.2008 klo 16:38 avainsanoilla loma ja matkailu.