Barcelona - osa 1

Terveisiä Espanjan Barcelonasta! Olemme juuri palanneet vajaan viikon mittaiselta kesälomamatkalta aurinkoiseen Barcelonaan. Tämä kaupunki on ollut jo kohta parikymmentä vuotta niiden ehdottomien matkakohteitteni listalla, jotka on pakko kokea ennemmin tai myöhemmin. Vasta nyt kuitenkin pääsin toteuttamaan pitkäaikaisen unelmani. Aina siitä asti kun joskus sattumalta luin tarinaa Antoni Gaudín suunnittelemasta La Sagrada Família -temppelistä ja nähtyäni kuvia keskeneräisestä pyhätöstä minua on kiehtonut päästä katsomaan tuota rakennusta. Vuonna 1882 aloitettu rakennusprojekti on yhä kesken. Temppelin suunnitellut, Katalonian oma maailmankuulu arkkitehti Gaudí kuoli vuonna 1926 rakennettuaan kirkkoa nelisenkymmentä vuotta. Rakentaminen on siis yhä kesken ja Pyhän Perheen temppeliä pystytetään vielä tänä päivänäkin. Kieltämättä työt ovat edistyneet melkoisesti niistä valokuvista, jotka näin muutama vuosikymmen sitten. Sain tällä matkalla kuitenkin tietää, että rakennuksesta on tulossa valtava! Keskeneräinen rakennustyömaa ei anna vielä oikeaa käsitystä, minkä kokoisesta pytingistä lopulta on kysymys. Suunnitelmista päätellen tulossa on suunnaton laitos!

Sagrada Família on eittämättä Barcelonan tavaramerkki. Turistit kaikkialta maailmasta tulevat ihastelemaan rakennusta, vaikkakin vain keskeneräistä sellaista. Työt kestävät, sillä rakentamista rahoitetaan lahjoitusvaroin. Osittain työn etenemistä hidasti 1936 syttynyt Espanjan sisällissota, jonka aikana Gaudín suunnitelmat hävitettiin ja kirkko kärsi pahoja vaurioita. Gaudí tiesi, ettei tule saamaan työmaata valmiiksi elinaikanaan, joten hän valmisti jälkipolville tarkat 1:10 pienoismallit, jotka kuitenkin tuhottiin sodassa. Useiden vuosikymmenten jälkeen sodan päätyttyä on kyetty vähitellen korjaamaan särjetyt pienoismallit. Kehittyneen tietokoneavusteisen suunnittelun ansiosta on pystytty piirtämään uudet piirustukset hävitettyjen tilalle, ja temppelin rakentaminen on päässyt jatkumaan. Yhä edelleenkään valmistumisajankohtaa ei kyetä kertomaan, sillä yleisöltä saatavat lahjoitukset määräävät etenemisen tahdin.

Kuuluisa Antoni Gaudín suunnittelema lisko Parc Güellissä

Barcelonassa on toki muutakin nähtävää kuin keskeneräinen pyhättö. Kaupunki on kuuluisa Gaudín mestarillisista rakennuksista sekä tietenkin erikoisesta Güellin puistosta. Gaudín arkkitehtuuri on vertaansa vailla. Se oli 1900-luvun alun omaleimaisimpia suuntauksia, jollaista ei ole nähty sen koommin. Kaikki arkkitehtuurista kiinnostuneet sisällyttävät Barcelonan matkakohteisiinsa ilman varauksia. Kaupunkisuunnittelijoille se on erinomainen esimerkki, miten vastataan valtavaan ja ennakoimattoman nopeaan väestökasvuun. Kaupungin uusin alue eli L’Eixample suunniteltiin 1800-luvulla ruutukaava-alueeksi vastaamaan kiihtyvän teollisuustuotannon kasvun mukanaan tuomaan elintilatarpeeseen. Kaupungin monet metrolinjat kiidättävät nopeasti ja joustavasti tärkeimpiin kohteisiin. Metro onkin turistin paras kulkuväline Barcelonassa. Itse ostimme jo lentokentälle saavuttuamme heti viiden päivän matkakortin, jolla pääsi vaivattomasti liikkumaan koko ydinkeskustan alueella.

Julkaistu perjantaina 16.6.2006 klo 21:28 Projektit-luokassa avainsanalla matkailu.

Edellinen
Runebergs Tarts from Finland
Seuraava
Barcelona - osa 2
Evästeiden käyttö

Käytän sivustollani evästeitä tarjotakseni parhaimman mahdollisen lukukokemuksen blogini lukijoille. Jos jatkat sivustoni käyttöä, oletan, että hyväksyt evästeiden käytön sivustollani.

Lisätietoja evästeiden käytöstä