Uusi businesspuhelimeni on nyt BlackBerry Bold 9000. Ensivaikutelmat vekottimesta ovat mahtavat. Muutaman päivän käytön jälkeen olen ollut erittäin tyytyväinen uuteen älypuhelimeeni. BlackBerry on lunastanut lupaukset enemmän kuin täydellisesti. Luuri tuli myyntiin Verkkokauppa.comiin alkuviikosta, josta tiistaina kävin ostamassa omani ensimmäisten joukossa. Erinomainen muotoilu, tyylikäs ulkoasu, kevyt ja kaikin puolin sofistikoitunut laite on ominaisuuksiltaan aivan huippua. BlackBerryssä toteutuu viestinnän koko tämänhetkinen olemus. Perinteisten puhelujen lisäksi värkki hanskaa sähköpostit, tekstiviestit, sanelut, videot, valokuvauksen, musiikin ja paljon muuta mukaan lukien muistiinpanot, kalenterin, tehtävät, tekstinkäsittelyn, taulukkolaskennan ja esitykset.
BlackBerry ei vain valitettavasti ole Suomessa tuettu puhelin. Muualla maailmassa ja erityisesti Yhdysvalloissa BlackBerry on käytännöllisesti katsoen se ainoa älypuhelin, jota liike-elämä käyttää. BlackBerryyn liittyy iso joukko erinomaisia palveluita, kuten esimerkiksi oma sähköposti, karttapalvelu ja pikaviestin. Nämä ominaisuudet edellyttävät erityistä BlackBerry-pakettia, joka sisältää tilaajan tarpeiden mukaan erilaisia palveluita. Suomessa puhelin toimii normaalina kännykkänä ja kaikki herkulliset ominaisuudet jäävät siis pois käytöstä. Mikäli laitteen ostaa kaupan hyllyltä, voi sillä soittaa normaalit puhelut ja lähettää tekstiviestejä eikä sitten juuri paljon muuta. Käytännössä BlackBerryn mahdollisuuksista on tällöin käytössä vain ehkä noin 5 %.
Puhelimen voi onneksi konfiguroida myös Suomen oloihin sopivaksi. Oikeilla asetuksilla vehkeen ominaisuuksista saadaan käyttöön vähintään 95 %. Edelleen palvelun ulkopuolelle jää sisäänrakennettu pikaviestin, joka siis vaatii toimiakseen erityisen BlackBerry-palvelun. Toisaalta pikaviestityksenkin tilalle löytyy iso liuta kolmannen osapuolen valmistamia sovelluksia, joista monet ovat maksuttomia, kuten nyt esimerkiksi Yahoo Messenger. Sähköpostinkin voi helposti korvata Googlen ilmaisella Gmaililla, joten BlackBerryn saa monipuolisesti käyttöönsä melko pienellä vaivalla. Monet sovellukset on valmistettu erityisesti BlackBerry-puhelimille. Tämän huomaa viimeistään siitä, kun puhelin huomauttaa saapuneista sähköposteista, vaikka postilaatikkoa ei olisi hetkeen käynyt tarkistamassakaan. Nämä ovat älypuhelimen etuja ja juuri sellaisia ominaisuuksia, joita tällaiselta härveliltä on lupa odottaakin.
Puhelimen asetusten sovittaminen suomalaisiin oloihin vaatii toki hieman enemmän taitoja kuin mitä vasta-alkajilta voisi odottaa. Aivan ensimmäiseksi pitää puhelin saada toimimaan suomalaisen operaattorin verkossa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että esimerkiksi BlackBerryn oma selain pitää ohjata käyttämään puhelinlinjoja BlackBerryn oman palvelimen sijaan. Monien sovellusten lataaminen puhelimeen edellyttää laitteen oman selaimen käyttöä, sillä selainta käytetään tunnistautumisessa, jolloin saadaan oikea versio sovelluksesta. Asetusten vaihtaminen vie aikaa noin vartista puoleen tuntiin. Eniten aikaa kuluu puhelimen uudelleenkäynnistykseen, jolloin ohjelmiston lataamista saa odottaa minuutin jos toisenkin. Asetukset on viisainta tehdä oma SIM-kortti paikoilleen asetettuna. Kortin poistaminen tai vaihtaminen nollaa asetukset ja koko touhu on aloitettava alusta, koska asetukset sidotaan juuri kyseiseen korttiin.
Puhelimen muut ominaisuudet, kuten kalenteri, muistio, tehtävät ja osoitekirja ovat käytettävissä ilman BlackBerry-palveluakin. Laitteen mukana tulevalla Desktop Manager -ohjelmistolla voi synkronoida Outlook-kalenterinsa ja tehtävälistan sekä osoitekirjan tutulla IntelliSyncin sovelluksella. Loppujen lopuksi BlackBerrystä jää käyttämättä marginaalinen osa ominaisuuksista, ja viitseliäs saa kyllä loputkin toiminnot käyttöönsä. Olen tyytyväinen nykyiseen kokoonpanooni, jossa puhelujen ja tekstiviestien lisäksi toimivat sähköposti ja karttapalvelu. Sähköpostina käytän Gmailia, joka on hämmästyttävän nopea BlackBerryssä. Karttapalveluksi valitsin Google Mapsin, joka pystyy käyttämään laitteen sisäänrakennettua GPS-ominaisuutta. Pikaviestejä en ole vielä kokeillut, mutta tähänkin löytyy useita eri vaihtoehtoja.
BlackBerryn hankkijan pitääkin ymmärtää, että laitteen mukana toimitetut softat on rakennettu toimimaan BlackBerryn oman palvelupaketin eli BlackBerry Internet Servicen (BIS) ja BlackBerry Enterprise Serverin (BES) ehdoilla. Toistaiseksi näitä palveluita ei ole tarjolla Suomessa, joten vastaavat palvelut pitää konfiguroida puhelinkoneeseen itse. Normaalisti asetukset saisi niin sanotulla Service Book -paketilla, joka tyypillisesti tulee operaattorilta vähän samaan tapaan kuin nykyisin tekstiviesteillä lähetetyt asetukset. Markkina-alueemme vain on sen verran pieni, etteivät operaattorit ole katsoneet kaupallisesti kannattavaksi ryhtyä tarjoamaan BlackBerry-palveluita. Kysyntää varmasti alkaisi syntyä, jos tarjontaa olisi. Aitoa BlackBerry-operaattoria odotellessa pitääkin tyytyä perinteisiin tekstareihin ja puheluihin. Toivottavasti suuren maailman kehitys joskus vielä saavuttaa ennen niin tekniikan kärjessä ratsastaneen pohjoisen valtakuntamme.