Firefoxin tulevaisuus

Suositun Firefox-selaimen markkinaosuus on laskenut koko kuluvan vuoden. Itse asiassa tarkkaan kun tilastoja katsoo, voi havaita kasvun taittuneen jo kaksi vuotta sitten. Vuosien 2009 ja 2010 välissä Firefoxin osuus laski hieksenhienosti 48,52 prosentista 48,39 prosenttiin. Ero on niin pieni, että sen juuri ja juuri näkee viivadiagrammilla. Tänä vuonna lasku on jo merkittävämpi. Marraskuun loppuun mennessä Firefoxin pala selainmarkkinoista oli pudonnut 43,17 prosenttiin, missä laskua on yli viisi prosenttiyksikköä. Takavuosien markkinaykkönen eli Internet Explorer on menettänyt jo vuosia osuuksia. Suvereenista ykköstilasta selain on pudonnut kakkossijalle. Viitisen vuotta sitten sen osuus oli yli puolet, mutta tänään enää alle kolmannes.

Diagrammi
Matti Mattila

Selainkilpailun voittaja on Google Chrome. Nelisen vuotta sitten markkinoille lähes yllättäen ilmestynyt selain on kasvattanut osuuksia kohisten. Chrome on haukannut markkinoista tähän päivään mennessä jo 13,5 prosenttia. Kasvu on ollut hurjaa, sillä vain vuosi sitten osuus oli alle seitsemän prosenttia. Toinen selainkamppailun voittaja on Safari-selain. Sen suosio on kasvanut viimeisten viiden vuoden aikana tasaisesti parin prosentin lukemista nykyiseen yli kahdeksan prosentin siivuun. Käytännössä Safari on lähes tuplannut osuutensa vuosittain. Pienemmät selaimet, kuten Opera ovat pitäneet osuutensa melko tasaisesti kaikki nämä viimeiset viisi vuotta, jotka olen selainosuuksia seurannut. Tilastot perustuvat blogini kävijöiden käyttämiin selaimiin. Tilasto ei ole aivan vertailukelpoinen, sillä kävijämäärät ovat vuosittain kasvaneet.

Firefoxin tulevaisuutta on viime päivinä pohdittu. Viimeisin tieto kertoo myös, että selaimessa olisi tämänhetkisistä vaihtoehdoista eniten tietoturvapuutteita. Jonkin selaimen poistuminen markkinoilta ei olisi hämmästyttävää. Nettiaikojen alussa de facto -selain oli Netscape, jonka markkinaosuus on kutistunut olemattomiin. Yksistään tänä vuonna sivustollani on vierailtu kolme kertaa Netscape-selaimella. Osuus on niin pieni, etteivät edes promillet riitä kuvaamaan sitä. Vaikka Internet Explorerin osuus on tasaisesti laskenut vuosittain, povataan sen vielä nousevan ja ehkäpä vielä Firefoxin kustannuksella. Chromen kasvua sen sijaan voi vain hämmästellä eikä katto ole vielä lähelläkään. Sekin ihme voidaan siis nähdä, että Firefox poistuu markkinoilta.

Julkaistu maanantaina 12.12.2011 klo 18:31 avainsanoilla Internet ja ohjelmistot.

Edellinen
Minä, Mauri Kunnas
Seuraava
Caffè Americano