
Miten tekoäly voi vaikuttaa asiakaskokemusten räätälöintiin?
Tekoälyllä on nykyään suuri osa siinä, miten asiakaskokemuksia voidaan räätälöidä. Sen avulla voidaan parantaa asiakastyytyväisyyttä, koska osataan ennakoida tulevaa ja toimia entistä tehokkaammin. Sitä mitä kaikkea tällä tarkoitetaan ja miten tekoäly niihin liittyy, kerrotaan tässä alla.
Asiakkaiden käyttäytymisen seuraaminen on helpompaa
Erilaiset tekoälyn käyttämät algoritmit voivat analysoida asiakkaan aiempaa käytöstä. Sen perusteella asiakkaalle voidaan tarjota yksilöllisiä suosituksia. Hyvä esimerkki siitä ovat nettikasinot ja niiden tarjoamat pelit ja palvelut. Nettikasino voi esitellä asiakkaalle eli pelaajalle sellaisia uusia pelejä, joista pelaaja voisi pitää aiempien pelien pelaamisen perusteella. Katso täältä, mistä parhaat kasinopelit löytyvät.
Pelaajalle voitaisiin tarjota kasinoetuja ja bonuksia vaikkapa juuri niihin peleihin, joista hän voisi tekoälyn tulosten mukaan pitää. Jos niihin saisi esimerkiksi muutaman ilmaiskierroksen, peliin tutustuminen olisi entistä mielekkäämpää. Erilaisissa suosituksissa voidaan huomioida esimerkiksi käyttäjän sijainti, ajankohta ja juuri mainitut mieltymykset.
Asiakaspalvelua tekoälyn avulla
Moni asiakas on jo saanut apua tekoälyn avulla. Kun he ovat ottaneen yhteyttä asiakaspalveluun esimerkiksi live-chatin kautta, voi keskustelun toisena osapuolena olla tekoäly eli tekoäly-chatbot. Jossain vaiheessa on voinut saada yhteyden oikeaan ihmiseen, jos esimerkiksi chatbot on tullut siihen tulokseen, että sitä tarvitaan.
Ennen oikean ihmisen kanssa keskustelua chatbot on voinut antaa hyviä neuvoja ja vastauksia. Se aika olisi voinut kulua asiakkaalla pelkästään oman chat-vuoron odottamiseen. Tällä tavalla asiakas on pysynyt varmasti tyytyväisempänä, kun chat on avautunut heti. Eikä oikeaa ihmistä ole välttämättä tarvittu lainkaan, vaan tekoäly on voinut antaa jo vastauksen tai tarvittavan avun. Esimerkiksi Forssan kaupungin verkkosivulla on käytössä tekoäly-chatbot, joka hyödyntää vastauksissaan sivuston dataa.
Kyseessä on voinut olla esimerkiksi jonkin tiedon selvittäminen tulevasta musiikkitapahtumasta tai pian julkaistavasta elokuvasta. Jos asiakas on halunnut tietää vaikkapa aikatauluun liittyvän asian, on tekoäly varmasti osannut kaivaa tiedon esille. Tekoäly voi antaa myös personoituja ratkaisuja, kuten kertoa esimerkiksi, milloin pitää lähteä ajamaan autolla paikan päälle, jotta ehtii elokuvan näytökseen.
Asiakaspalautteen reaaliaikaista analysointia
Tekoälyn avulla voidaan tehdä nopeaa ja tehokasta analysointia esimerkiksi yrityksen saamista asiakaspalautteista. Niihin voidaan reagoida jopa reaaliaikaisesti, kun apuna on tekoäly. Jos kyseessä olisi vaikkapa ruokaravintola ja monet siellä ruokailemassa käyneet kertovat antamassaan asiakaspalautteessa ravintolan ruokien olevan aivan liian suolaisia, voisi tilannetta muuttaa heti.
Tekoäly voi huomata nopeasti, kuinka moni asiakaspalaute liittyy samaan ongelmaan eli tässä tapauksessa liialliseen suolan määrään. Ravintolassa voitaisiin silloin vähentää suolan määrää välittömästi. Samanlainen tilanne voisi syntyä vaikkapa elokuvateatterissa, jossa äänet kuuluvat monien asiakkaiden mielestä liian kovalla. Sen perusteella ääntä voitaisiin pienentää seuraaviin näytöksiin.
Yhä älykkäämpää markkinointia
Kaikki asiakkaat eivät pidä mainosten saamisesta. Se voi johtua esimerkiksi siitä, kuinka saadaan paljon sellaisia mainoksia, jotka eivät kiinnosta. Tekoälyn avulla asiakkaita voi laittaa ryhmiin sen perusteella, miten he käyttäytyvät tai mistä he ovat aiemmin pitäneet. Silloin heille voi kohdistaa sellaista markkinointia, joista he voisivat pitää. Jos asiakas on esimerkiksi käynyt katsomassa paljon romanttisia elokuvia, voitaisiin hänelle mainostaa uusia saman genren elokuvia.
Verkkosivujen personointia
Verkkosivun ei tarvitse näyttää kaikille samalta. Se voi mukautua sen näköiseksi, mistä sinne tullut käyttäjä pitää. Se onnistuu hänen aiempiin mieltymyksiinsä ja toimintoihin liittyvien tietojen perusteella. Kun tekoäly analysoi niitä, voidaan sivustoa näyttää asiakkaalle sopivilla tavoilla. Sellainen voi liittyä esimerkiksi ihan yksinkertaisesti vain sivuston fonttikokoon tai väreihin. Esimerkiksi Yle käyttää palveluissaan personointia. Sen avulla sivustolta löytyy helposti ja nopeasti juuri itseä kiinnostavaa katseltavaa, kuunneltavaa ja luettavaa.