Rubikin kuution ratkaisija

Sateisina kesäpäivinä ei mielellään viitsi lähteä ulos väistelemään sadepisaroita. Suomen suvi on viime viikkoina ollut hieman kehnonlainen, kun sadetta on saatu siellä täällä ja silloin tällöin. Läkähdyttävät helteet antavat odottaa ja niitä odotellessa pitää keksiä jotain ajanvietettä sisätiloihin. Vanha kunnon Rubikin kuutio voi pelastaa tylsän sadepäivän. Värikäs kuutio on unkarilaisen Ernő Rubikin vuonna 1974 kehittämä älypeli, jonka perusmalli koostuu pienistä kuutioista, joita voi pyörittää moniin eri suuntiin. Jokaisen pienemmän kuution sivu on eri värinen ja tavoitteena on järjestää sekasotkuinen väriviidakko siten, että pienet kuutiot muodostavat yhtenäisen väripinnan pelikuution jokaiselle sivulle. Kuutiopelin suosio oli suurimmillaan kasariluvulla ja hiipui uudelle vuosituhannelle tultaessa. Rubikin kuutioita voi toki vieläkin ostaa leluliikkeistä, ja monien kotien lelulaatikoistakin tämä salaperäinen värimöykky löytyy.

Kuva
Yorch Morgovo

Harmaa sadepäivä kuluu rattoisasti yrittäessään ratkoa Rubikin kuution arvoitusta. Kuutiota voi joutua pyörittämään suuntaan jos toiseenkin joskus jopa tunteja. Mutta kun kerran on järjestyksen ratkaissut ja oivaltanut ratkaisutekniikan, on kuution järjestäminen jatkossa helppoa ja nopeaa. Tapasin aikoinaan 1980-luvun alussa erään henkilön, joka harrasti kuution ratkaisua. Jossakin vaiheessa hän oppi tekniikan ja pystyi muutamassa hetkessä järjestämään kuution värijärjestykseen olivatpa väritäplät missä järjestyksessä tahansa. Meille laiskoille sen sijaan netissä on tarjolla ehtymätön määrä erilaisia ratkaisukaavoja, -ohjeita ja -menetelmiä. Tietenkin Internetin pohjattomasta tarjonnasta löytyy ohjelmia, jotka suoltavat alle aikayksikössä ratkaisuun johtavat kääntelyvaiheet, kunhan vain ensin naputtelee kuutionsa alkuasetelman.

Yksi näistä näppäristä ratkaisusovelluksista on Eric Dietzin vuonna 2003 kehittämä Rubikin kuution ratkaisija. Applikaatiota on helppo käyttää. Ensin valitaan väri ja sen jälkeen värjätään kuvaruudulla olevia ruutuja valitulla värillä niin, että ne vastaavat omaa sekaisin olevaa kuutiota. Seuraavaksi vaihdetaan väriä ja värjätään ruutuja vastaavasti ja näin jatketaan, kunnes kaikki kuusi eri väriä on merkitty ruudulle. Lopuksi painetaan Solve- eli ratkaisunäppäintä, ja ratkaisu vaihe vaiheelta ilmestyy sivulle. Jokaisen käännöksen yhteydessä on myös kuva kuution väripinnoista, joista voi vielä tarkistaa omat siirtonsa. En osaa sanoa, onko tällaisen apuohjelman käyttö hyvästä vai pahasta. Jäähän tällaisessa fuskaamisessa omat aivonystyrät rasittamatta.

Julkaistu sunnuntaina 15.7.2012 klo 18:32 avainsanoilla askartelu, historia ja pelit.

Edellinen
Pieni huvipuistovertailu
Seuraava
Joulua ikävä