Syksyn kulttuuritapahtuma oli eittämättä Espoon nykytaiteen museon eli Emman avajaiset uusitussa WeeGee-talossa. Museo kiinnosti alusta asti kulttuurinnälkäistä yleisöä, ja upeat, avarat tilat tarjoavatkin erinomaiset puitteet taiteen esillepanoa varten. Espoon kaupungin taidekokoelman lisäksi kävijöitä ilahduttavat Saastamoisen säätiön ja Raimo Utriaisen taidesäätiön kokoelmat. Katsottavaa ja nautittavaa siis riittää pidempääkin vierailua varten.
Yksi Emman vaihtuvista näyttelyistä on parhaillaan esillä oleva iranilaisen Shirin Neshatin Hunnun salaisuus -näyttely. Näyttely on ajankohtainen, sillä sen keskeinen teema on Islam ja naisen asema islamilaisessa yhteiskunnassa. Islam käsitteenä on yrittänyt herättää debattia myös suomalaisessa kahvipöydässä, mutta yhä edelleen aiheesta tuntuu olevan vaikeaa keskustella. Keskustelun puutteesta ei varmaankaan ole kysymys, vaan pikemminkin tiedon puutteesta. Islam on kuitenkin verrattain uusi käsite suomalaisessa yhteiskunnassa, ja siksi siitä lienee vielä vähän kokemuksia. Tiedon puute yhyttää pelkoon, joka puolestaan ilmenee syrjintänä ja osin jopa muukalaisvihana.
Emman näyttely onkin erinomainen astinlauta perehdyttäessä islamilaiseen kulttuuriin. Neshatin teokset ovat upeita ja puhuttelevia. Muutamat taideteokset ovat nousseet kuuluisuuteen, kuten Turbulent ja Rapture, jotka käsittelevät iranilaisten miesten ja naisten välistä dynamiikkaa. Hänen tuotantoonsa kuuluvat myös valokuvat ja -sarjat, joista ehkä tunnetuimpia on Women of Allah -valokuvasarja vuosilta 1993 - 1997. Mustavalko- ja värikuvien lisäksi näyttelyssä on mukana taidokkaita videoteoksia. Käynti Emmassa avartaa eikä pelkästään taiteen ihailijan maailmaa vaan myös suhtautumista muihin kulttuureihin. Visiitti Espoossa on kaiken kaikkiaan antoisa.