Miten affiliate-markkinointi toimii

Kuva
Canva Studio

Affiliate-markkinointi kasinoalalla: Miten se toimii?

Kasinoalan mainostusta on rajoitettu Suomessa ja muissakin maissa, joten nettikasinot ja vedonlyöntisivustot joutuvat käyttämään luovuutta tavoittaakseen pelaamisesta kiinnostuneita. Mainostamista on rajoitettu myös netissä, joskin Suomeen kaavailtu pelilisenssijärjestelmä voi tulla avaamaan lisää markkinointikeinoja lähivuosina. Affiliate-markkinointi on mielenkiintoinen ja tehokkaaksi havaittu markkinointikeino myös kasinoalalla.

Affiliate-markkinoinnissa maksetaan vaan tuloksista

Moni nettikasino ja vedonlyöntisivusto on valinnut affiliate-markkinoinnin varsinkin siitä syystä, että siinä maksetaan vain tuloksista. Esimerkiksi VivaBetin affiliate-markkinointi Suomessa toimii tyypillisesti niin, että nettikasino maksaa mainoksen julkaisijalle vain julkaisijan kautta tulleiden asiakkaiden tuomasta tuotosta. Tämä malli on kuitenkin usein myös julkaisijalle paras vaihtoehto tuottojen suuruuden suhteen.

Affiliate-markkinoinnissa voidaan maksaa myös CPA-mallilla (cost per action). Tällöin nettikasino maksaa mainoksen julkaisijalle jostakin tietystä tapahtumasta, kuten rekisteröitymisestä sivustolle tai ensimmäisen talletuksen tekemisestä sivustolle. Tämä malli on usein varmempi tapa julkaisijalle saada tasaista tuloa, mutta suuret ansiot voivat olla vaikeammin tavoitettavissa tällä mallilla.

Affiliate-markkinoinnissa on kolme osapuolta

Affiliate-markkinoinnissa, eli kumppanuusmainonnassa, on neljä osapuolta; mainostaja, julkaisija, affiliate-verkosto ja asiakas. Mainostaja on esimerkiksi nettikasino, joka haluaa sivustolleen lisää pelaajia. Yhtä lailla myös monet verkkokaupat käyttävät kumppanuusmainontaa tavoittaakseen lisää asiakkaita kustannustehokkaasti.

Julkaisija on se taho, joka voi mainostaa mainostajan tuotetta esimerkiksi blogissaan, vlogissaan tai nettisivustollaan. Usein julkaisijat ovat myös niin sanottuja vertailusivustoja tai arvostelusivustoja. Julkaisijat saavat palkkion lisäämällä linkin mainostajan sivustolle tai kertomalla esimerkiksi bonuskoodin, jonka avulla mainostaja voi tietää, mitä kautta hänen asiakkaansa tulevat.

Affiliate-verkosto on puolestaan se taho, joka liimaa mainostajan ja julkaisijan yhteen ja mahdollistaa tämän mainosmuodon tehokkaan käytön. Mainostajat ja julkaisijat löytävät toisensa affiliate-verkoston kautta ja myös mainonnan tehokkuutta seurataan verkoston kotisivuilla. Tyypillisesti rahat myös siirtyvät tulosten mukaisesti aluksi mainostajalta verkostolle, joka sitten tilittää julkaisijalle tämän ansioiden mukaisesti.

Viimeinen osapuoli on itse asiakas, joka voi olla esimerkiksi pelaamisesta ja vedonlyönnistä kiinnostunut suomalainen. Hän voi hankkia jostakin kiinnostavasta nettikasinosta tietoa esimerkiksi jollakin vertailusivustolla, ja sen jälkeen siirtyä ohessa olevan linkin kautta nettikasinolle pelaamaan. Tällöin julkaisija voi saada pienen siivun lähettämällä pelaamisesta kiinnostuneen henkilön kasinosivustolle.

Kumppanuusmainonta mahdollistaa läpinäkyvän tulosten seuraamisen

Yksi affiliate-markkinoinnin hyvistä puolista on tulosten seuraamisen tarkkuus ja läpinäkyvyys. Julkaisijat ja mainostajat voivat käyttää analytiikkatyökaluja seuratakseen kampanjoiden tehokkuutta ja optimoidakseen tuloksiaan. Analytiikassa seurataan ennen kaikkea yleensä konversioiden määrää, sillä niistä mainostajat ja julkaisijat ovat yleensä kiinnostuneita.

Sekä mainostajat että julkaisijat haluavat niin paljon konversioita, kuin mahdollista. Tämän vuoksi mainostajat antavat julkaisijoille usein bannereita ja muuta mainosmateriaalia, jotta julkaisijat voisivat mainostaa entistäkin paremmin. Mainostajilta tulee usein myös vinkkejä parhaista mainoskulmista sekä siitä, mitä mainonnassa ei saa sanoa tai näyttää. Affiliate-verkostojen edustajat tapaavat myös mainostajia, jota kautta verkostot voivat välittää lisätietoa julkaisijoille.

Usein affiliate-verkostoissa julkaisijat aluksi ilmoittavat kiinnostuksensa mainostaa mainostajan tuotetta tai palvelua omalle yleisölleen. Tämän jälkeen mainostaja voi hylätä tai hyväksyä yhteistyön julkaisijan kanssa. Monet mainostajat esimerkiksi valitsevat kumppanikseen vain sellaisia julkaisijoita, joilla on riittävästi yleisöä. Affiliate-verkostotkin voivat tiedustella ja määrittää sen, miten suuri yleisö julkaisijalla. Myös suuret yritykset voivat tehdä yhteistyötä markkinoinnissa niin, että molemmat osapuolet hyötyvät siitä.

Kumppanuusmainonta on monelle tuntematonta Suomessa

Kumppanuusmainonta on Suomessa vielä tuntematonta monille, ellei sitten ole töissä esimerkiksi mainosalalla tai on suosittu bloggaaja/vloggaaja. Ala on kuitenkin kasvanut tasaisesti vuodesta toiseen, mikä kertoo toki myös vain verkkokauppojen suosion kasvusta, mutta myös mainosmuodon tehokkuudesta. Suomessa kasinoala on hyödyntänyt tätä markkinointikeinoa jo pitkään tehokkaasti.

Koska Suomessa on tiukkoja säädöksiä rahapelimainontaan liittyen, nettikasinot käyttävät affiliate-markkinointia tavoittaakseen pelaajia epäsuoremmin ja sääntöjen sekä lakien puitteissa. Nettikasinoille affiliate-verkostojen julkaisijat ovat tehokas keino tavoittaa asiakkaita. Usein pelaajat haluavat kasinopelaamisesta, vedonlyönnistä ja pelisivustoista lisätietoa, joten he päätyvät lisätietoa tarjoavien julkaisijoiden sivustoille. Tällöin julkaisijoille on myös luonnollista esimerkiksi suositella jotain pelaajille sopivaa nettikasinoa.

Koska Suomi kaavailee oman pelilisenssijärjestelmän käyttöönottoa lähivuosille, tämä voisi avata uusia mahdollisuuksia myös affiliate-markkinoijille. Esimerkiksi sosiaalisen median vaikuttajat eivät tällä hetkellä saa mainostaa Suomessa nettikasinoita tai vedonlyöntisivustoja. Kun Suomen uusi lisenssijärjestelmä tulee voimaan, alalle voi tulla selkeämmät säännöt ja laajemmat mahdollisuudet.

Julkaistu perjantaina 15.11. klo 17:29 avainsanalla markkinointi.

Edellinen
Hyvinvointia autolle
Seuraava
Joululaulujen aikaa