Negatiivinen tila

Negatiivinen tila on eräs optisen illuusion muoto. Yksi tunnetuimmista optisista harhoista on kuvassa 1, jossa näyttää ensi silmäyksellä olevan musta malja. Lähempi tarkastelu osoittaa, että kuvassa onkin kahdet valkoiset kasvot vastakkain ja niiden väliin jää musta alue, jota kutsutaan negatiiviseksi tilaksi. Negatiivisen tilan ei tarvitse olla esimerkkikuvan tavoin musta ja se voi olla minkä värinen tahansa. Alue syntyy ilman erityistä sisältöä ympäröivien kuvioiden jättämään tyhjään tilaan. Negatiivista tilaa käytetään tyypillisesti markkinoinnissa ja graafisessa suunnittelussa. Tilaa on yleensä vaikea hahmottaa, eikä sitä siksi juuri näe kovinkaan usein käytännön markkinoinnissa.

Negatiivisen tilan käyttöä voi nähdä monissa eri liikemerkeissä eli logoissa. Kuvassa 2 on yhdysvaltalaisen kuriiripalveluita tarjoavan lähettifirman Federal Expressin eli FedEx:in logo, joka on erinomainen esimerkki oivaltavasta negatiivisen tilan käytöstä. Ensimmäinen silmäys ei välttämättä heti paljasta kätkettyä yksityiskohtaa, mutta negatiivisen tilan löytää E ja x kirjainten välistä. Siinä on oikealle osoittava nuoli, joka samalla tavallaan symboloi yrityksen toimintafilosofiaa kuljettamalla lähetyksiä eteenpäin.

Martini House -logossa kaksi cocktail-lasia muodostavat väliinsä talon muodon. Logossa yhdistyvät ravintolan nimen mukaisesti sekä Martini että House, joka suomeksi tarkoittaa taloa.

Kuva
Eddie Brown

Wooden House -logossa on useitakin negatiivisia tiloja. Kokonaiskuva näyttää muodostavan puun ääriviivat, mikä viittaa yrityksen nimeen, joka suomennettuna tarkoittaa puutaloa. Taivaalla oleva pilvi on puun latvus ja talon ikkuna toimii puun runkona. Savupiippu ja harjakatto luovat vaikutelman rakennuksesta.

Kuva
Iskender

Atack-logossa on ylösalaisin seisova nasta valkoisen kolmion sisällä muodostaen tyylitellyn A-kirjaimen. Nasta-sana on englanniksi a tack, mistä siis juontuu idea logolle.

Kuva
Mike Erickson

Babelfish-logo on yksi oivaltavimmista negatiivisen tilan käyttäjistä. Logossa B-kirjain viittaa Babelfish-sanan alkukirjaimeen. Sana sisältää myös fish-sanan, joka tarkoittaa suomeksi kalaa, ja se on sijoitettu kirjaimen sisälle siten, että kalan pyrstö näyttää muodostavan B-kirjaimen kaaret.

Kuva
Roko Kerovec

Paint the City kehottaa maalaamaan kaupungin. Logossa on valkoinen maalipurkki, jonka reunoista valuu punaista maalia muodostaen samalla kaupungin siluetin.

Kuva
Reno Carrillo

Australian joogalogossa sulkeutuu Australian kartta kohotetun jalan ja käden muodostaman kuvion sisään.

Kuva
Roy Smith

Wiesinger Music -logossa pianon koskettimet muodostavat yrityksen nimessä olevien sanojen alkukirjaimet W ja M.

Kuva
NEXQUNYX

Spartan Golf -logossa swingi muodostaa spartalaisen soturin kypärästä tutun harjaksen ja pelaajan vartalosta syntyy kasvot.

Kuva
Richard Fonteneau

Negatiivinen tila on tehokas viestityskeino haasteellisesta hahmottamisestaan huolimatta. Optiseen harhaan perustuvan tilan erottaminen on toisinaan vaikeaa, minkä vuoksi tehokeinon käyttöä vierastetaan markkinoinnissa, vaikka yhdellä iskulla saisikin kaksi kärpästä. Negatiivisen tilan löytäminen kuviosta vaatii hoksottimia eivätkä kaikki kuviot avaudu niitä katselevalle yleisölle ensi yrittämällä.

Julkaistu sunnuntaina 19.12.2010 klo 11:39 avainsanoilla grafiikka, markkinointi ja viestintä.

Edellinen
Bing Crosbyn valkea joulu
Seuraava
Tulkkaavat silmälasit