Kävin eilen pitkästä aikaa syömässä Ylioppilasaukion Unicafessa. Lounas keskustassa oli paikallaan, koska kävin äänestämässä edustajistovaaleissa, ja äänestyspaikka sijaitsi ruokalan perällä. Äänestäjiä palkittiin vanhaan tapaan kupposella kahvia ja sokerisella munkilla, joten eihän sellaista houkutusta voinut jättää väliin. Äänestämässä olisin käynyt aatteen velvoittamana joka tapauksessa, mutta tällä erää sain kaksi kärpästä yhdellä iskulla, kun lounaan päätteeksi tarjottiin maksuton jälkiruoka. Edut eivät päättyneet pelkkään kahviin ja pullaan. Käteeni sujautettiin tarkalleen ottaen kaksi kuponkia, joista toisella sain päivän lounasannoksen kahdella eurolla. Säästöt olivat ruhtinaalliset, kunnes tänään illalla purin lompakkooni kertyneet kuitit tarkastelua varten.
Kuitin loppusummaan oli sisällytetty neljän sentin maksukorttiprovisio. Unicafe on varmaankin tiedottanut uudesta käytännöstään, mutta en ole aktiivisesti seurannut ravintolan hinnoittelupolitiikan muutoksia, joten provikka tuli minulle pienoisena yllätyksenä. Maksukorttiprovision perimisestä keskustellaan aika ajoin ja kaupat ovat uhanneet alkaa periä provisiota asiakkailta, jotka maksavat luottokortilla. Tähän asti kauppiaat ovat maksaneet pankeille ja luottokorttiyhtiöille vaihtelevan provision maksukorteilla tehdyistä ostoksista. Asiakkaat ovat siis maksaneet ostoksensa hintalapun mukaisesti, mutta kauppias ei ole saanut täyttä hintaa tuotteistaan vaan käytännössä pienemmän summan, koska loppusummasta on pitänyt tilittää provisio luottoyhtiölle.
Provision suuruus vaihtelee luottoyhtiön ja erinäisten muiden seikkojen mukaan. Tyypillisesti provisio liikkuu prosentin tai parin paikkeilla, mutta olen kuullut tätäkin isommistakin luvuista. Suosittu maksujenvälityspalvelu PayPal veloittaa rahan välittämisestä niin ikään provision, jonka suuruus on 3,4 %. Kortilla maksaminen saattaa muuttua tulevaisuudessa asiakkaalle kalliimmaksi, mikäli kauppiaat ryhtyvät yhtenä rintamana perimään provision kuluttajalta. Unicafen esimerkki voi olla arkipäivää jo aivan lähivuosina. Silloin pitää aivan tosissaan alkaa harkita, josko ostokset pitää maksaa vanhaan tapaan käteisellä. Toisaalta käteisen rahan käsittelystä aiheutuu niin ikään kustannuksia kauppiaille, joten hieman kummastelen näiden kulujen siirtämistä asiakkaille. Reaktioni maksukorttiprovisioon on ymmärtävä, vaikka jatkossa vältänkin käyttämästä kauppaa, jossa moinen maksu lisätään ostosten loppusummaan.