Olen jo useissa eduskunta- ja kunnallisvaaleissa tarjonnut ehdokkaille ilmaista mainosmediaa Internetissä. Sähköisiin postikortteihin erikoistuneella Alppi.com-sivustollani ehdokkaat saavat lähettää sähköisiä kampanjakorttejaan maksutta. Aivan pyyteetöntä tämä palvelu ei tietenkään ole, sillä osa sivuston kustannuksista katetaan mainostuloilla. Alpille onkin tärkeää saada mahdollisimman paljon kävijöitä, ja siksi on luonnollista tarjota tätä mainosmediaa vaikka ilmaiseksi kansanedustajaehdokkaille.
Aina ennen vaaleja lähetän kaikille puolueille viestin tästä ilmaisesta mainosmediasta. Palvelu on avoin puoluerajoista riippumatta, ja siksipä viestin saavat kaikkien puolueiden eri piirien toiminnanjohtajat sekä puoluetoimistot. Vastaanotto on ollut melko vaisua. Viime eduskuntavaaleissa vain vihreät käyttivät aktiivisesti Alpin mainosmediaa. Kaksi Alpissa mainostanutta vihreiden edustajaa pääsi lopulta kansanedustajiksi. Yksittäiset ehdokkaat pienemmistä puolueista käyttivät myös ahkerasti sähköistä mediaa. Ehkä Internet oli vielä neljä vuotta sitten liian uusi väline vaalikampanjointiin, sillä sen suosio jäi lopulta melko vähäiseksi. Tulevien eduskuntavaalien kampanjapäälliköt ovat kilvan ylistäneet Internetin ja sähköisen media osuutta, jonka uskotaan nyt kasvavan ennätysmäisiin mittoihin. Verkkomainonta alkaa siis kypsyä jo vaalikelpoiseksi.
Neljän vuoden takaisissa eduskuntavaaleissa käytettiin Alpin näkökulmasta vähän sähköistä nettimediaa. Suuret puolueet, erityisesti Kokoomus, loistivat poissaolollaan. Nämä uskoivat tuolloin enemmän painettuun sanaan ja muihin perinteisiin kampanjointimenetelmiin. En muista ensimmäisenkään kokoomuslaisen kansanedustajaehdokkaan käyttäneen Alpin sähköistä postikorttia. Mielestäni tämä kielii Kokoomuksen vanhanaikaisesta ajattelutavasta, joka on peräisin itsenäisyytemme syntyajoilta. Ruotsalaisen kansanpuolueen poissaolo on ymmärrettävä kaiketi kulttuurieroilla. Kaikkein ennakkoluulottomimmin nettimediaan suhtautuivat vihreät ja pienet edistykselliset puolueet.
Jälleen kerran lähetin suoramainoskirjeen kaikille puolueille Alpin ilmaisesta mainosmediasta. Se, miten hyvin sähköinen media otetaan tällä kertaa vastaan, näkyy vasta kuukausien kuluttua. Poikkeuksena on kuitenkin jälleen kerran Kokoomus, joka kieltäytyi jo tässä vaiheessa ilmaisesta mainostilasta. Kaikkien kokoomuslaisten piirien toiminnanjohtajat palauttivat viestini bumerangina takaisin. Muut puolueet ottivat ainakin kirjeeni vastaan, vaikka en tiedäkään, miten siihen lopulta suhtaudutaan. Tuntuu jotenkin oudolta, että Kokoomuksella on varaa nyrpistää nenäänsä Internet-mainonnalle. En osaa sanoa muuta syytä tällaiseen käyttäytymiseen, kuin elitismi ja tavallisen yrittävän kansalaisen vieroksuminen.
Tietenkin valinnan vapaus toteutuu tässäkin kampanjassa. Jokaisella on oikeus olla käyttämättä tarjoamiani palveluksia, enkä ole lainkaan pahoillani siitä, jos joku näin päättääkin. Kieltäytymisensä voi toki ilmaista korrektisti ja hienovaraisesti. Parhaiten se toteutuu jättämällä vain yksinkertaisesti tilaisuus käyttämättä ja olla mitenkään kommentoimatta koko kampanjaa. Ylimielisintä on näyttävästi kieltäytyä tarjouksesta, kuten minulle nyt kävi lähetettyäni mainoskirjeen Kokoomuspiireille. Kaikki eivät ole vieläkään valmiita sähköiseen markkinointiin.