Joukkoliikenteellä rikkaaksi

Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta eli tuttavallisemmin vain YTV pyörittää parhaillaan mainoskampanjaa joukkoliikenteen lisäämiseksi. Kampanjan teema on rikastuminen joukkoliikenteellä. Idea on mainio, sillä siinä verrataan yksityisautoilun kuluja joukkoliikenteen kuluihin. Vajaa kymmenen vuotta sitten ajoin itsekin henkilöautolla työmatkat Helsingissä. Luovuin autoilusta kahdesta syystä. Ensinnäkin koin yksityisautoilun hankalaksi kulkuvälineeksi Helsingissä. Autolle ei tahtonut löytyä pysäköintitilaa ja kadunvarsipysäköinnistäkin piti maksaa vuotuinen asukaspysäköintimaksu. Jatkuvat ruuhkat rassasivat hermoja ja kuluttivat valtavasti aikaa. Toinen syy autoilusta luopumiseen oli yksinkertaisesti sen kalleus. Vanhalla autolla ajellessa myös huoltokustannukset alkoivat kohota vuosi vuodelta.

YTV kampanjoi nyt joukkoliikenteen puolesta. Nettiin on avattu sivusto, jossa kerrotaan, miten joukkoliikennettä käyttämällä rikastuu. Kävin heti laskemassa, paljonko säästän käyttämällä julkisia kulkuvälineitä. Matkaksi asetin päivittäisen kaupunkireissuni, jolle laskuri antoi hinnaksi 1 149,80 euroa vuodessa henkilöautolla ajettuna. Sama matka maksaa joukkokulkuvälineillä tehtynä vain 449,60 euroa. Säästöä syntyy siis 700,20 euroa vuodessa. Summa on merkittävä, sillä se riittää mainiosti viikon mittaisen talviloman viettoon Kanarian saarilla.

Kampanjassa ei tosin kerrottu, miten yksityisautoilun kulut on laskettu. Kun vertaan laskurin antamaa noin 100 euron kuukausikuluja entisen henkilöautoni kuluihin, summa tuntuu oikealta. Vanha autoni kulutti noin 140 euroa kuukaudessa, kun olin laskenut mukaan polttoaineen lisäksi hankintahinnan, vakuutukset ja huollot sekä korjaukset. Kampanjan väitteessä on perää. Vähänkin pidemmällä matkalla säästöt alkavat olla jo hyvin merkittäviä. Jos kulkisin työmatkat naapurikuntaan omalla autolla, olisi säästöni parhaimmillaan hieman yli 4 000 euroa vuodessa. Tällaisen summan hukkaaminen taivaan tuuliin ei helposti erotu muista kuukausittaisista menoista. Vasta näin eriteltynä summa panee miettimään, mihin sitä rahojaan tuhlaa.

Joukkoliikenne säästää oman kukkaron lisäksi aikaa. Busseille ja ratikoille on yleensä varattu omat kaistat, jotka ruuhka-aikoina vetävät liikennettä eteenpäin huomattavasti nopeammin kuin omalla autolla jonossa köröttely. Tosin muutamat autoilijat tahtovat tässäkin ottaa ohjat omiin käsiinsä ja ajavat bussikaistaa pitkin vieressä matavan autoletkan ohi. Joskus nämä kuskit sanovat olevansa Turusta eivätkä siksi tiedä, miksi bussikaista on olemassa. Näille tyypeille pitää vastata, että liikennesäännöt ovat Turussa samat kuin Helsingissä. Ajan ja rahan lisäksi julkiset kulkuvälineet säästävät kallisarvoisia luonnonvaroja ja vähentävät liikenteen päästöjä. Olen moneen otteeseen huomauttanut, miten rikkaita suomalaiset ovat, kun heillä on varaa polttaa kallista bensiiniä joutokäynnillä keskustan ruuhkissa.

Julkaistu tiistaina 7.11.2006 klo 17:00 avainsanalla liikenne.

Edellinen
Eduskuntavaalien alla - osa 2
Seuraava
Simple bar charts with CSS
Evästeiden käyttö

Käytän sivustollani evästeitä tarjotakseni parhaimman mahdollisen lukukokemuksen blogini lukijoille. Jos jatkat sivustoni käyttöä, oletan, että hyväksyt evästeiden käytön sivustollani.

Lisätietoja evästeiden käytöstä