Ysilinja vaakalaudalla

Pasilan konepaja-alue Helsingissä muuttuu lähivuosina paljon. Alueelle tullaan rakentamaan uusia asuntoja sekä toimitiloja yrityksille. Entinen konepajatoiminta saa väistyä. Tuhansien uusien asukkaiden ja työntekijöiden elämää helpottaa luonnollisesti hyvät kulkuyhteydet niin yksityisautoille kuin julkisille kulkuvälineillekin. Pasilan alue rajoittuu pääosin Aleksis Kiven kadun ja Teollisuuskadun väliin. Erityisesti Teollisuuskatu on vilkkaasti liikennöity ja ruuhkat ovat päivittäisiä ahtaan kadun vuoksi. Konepaja-alueen joukkoliikennettä on suunniteltu jo hyvissä ajoin ja ratkaisuksi on ehdotettu raitiovaunun ysilinjaa.

Ysilinjan toteutus on jo ehditty päättää. Vasta viime päivinä on kuitenkin ilmennyt, että alkuperäinen 9,4 miljoonan euron rakennusbudjetti tulee ylittymään roimasti ja hinnaksi on nyt arvioitu peräti 13,1 miljoonaa. Syy tähän valtavaan kustannusten nousuun ei löydy itse linjasta vaan linjan alla kulkevasta kunnallistekniikasta. Linjan alle jäävä kunnallistekniikka pitää nimittäin osittain uusia ennen kiskojen laskemista. Nykykäytännön mukaan linjan rakennuttaja joutuu maksamaan myös kunnallistekniikan uusimisen. Tämän on oikeastaan hieman outoa, sillä uusi tekniikka hyödyttää etupäässä vain linjan varrella olevia kiinteistöjä ja muita kaupungin hallintokuntia. Nyt ilmennyt kustannusarvion radikaali muutos voi lopulta kuopata koko ysilinjahankkeen, josta seurauksena on paluu bussiliikenteen kehittämiseen alueelle.

Bussiliikenteen lisääminen Pasilan konepaja-alueella olisi huono ratkaisu. Fossiilisilla polttoaineita käyttävät kulkuneuvot eivät laske ympäristöpäästöjä. Onneksi tosin bussiliikenne omalta osaltaan yrittää ainakin pitää päästöjen kasvua kurissa. Raideratkaisu olisi erinomainen ratkaisu konepaja-alueen joukkoliikenteeksi. Selvää on joka tapauksessa, että alueella tullaan liikkumaan nykyistä huomattavasti enemmän. Joukkoliikenne alueelle on ehdottomasti ratkaistava, sillä vaarana on yksityisautoilun lisääntyminen entisestään. Olipa joukkoliikenneratkaisu mikä tahansa, tulee Teollisuuskatu samaan aikaan muuttaa kaksikaistaiseksi. Näin vähennettäisiin ruuhkia ja edelleen autojen joutokäyntitarvetta.

Julkaistu lauantaina 29.4.2006 klo 20:18 avainsanalla liikenne.

Edellinen
Savolaiset lammaspidot
Seuraava
Palkittu asiakasuskollisuus