Palkittu asiakasuskollisuus

Lähes kaikilla suuremmilla kaupparyhmittymillä on jonkinlainen kanta-asiakasohjelma. Ohjelman tunnuspiirteitä ovat ainakin kanta-asiakaskortti sekä ostoksista kertyvä bonus eli ostohyvitys. Alun perinhän kanta-asiakasohjelman tavoitteena oli sitoa asiakas oman kaupan vakituiseksi asiakkaaksi eli siis kanta-asiakkaaksi. Asiakasuskollisuutta on aina palkittu tavalla tai toisella. Eräät antavat muhkeita alennuksia pitkäaikaisille asiakkaille, toiset taas hyvittävät ostoksia jälkeenpäin juuri niin sanotuilla bonuksilla. Kilpailu asiakkaista on kovaa ja kerran koukkuun saadusta asiakkaasta halutaan pitää kynsin hampain kiinni.

Jo kauan sitten on tutkittu, että uuden asiakkaan hankinta on hyvin kallista. Kalliiksi sen tekee erityisesti mainonta, jolla pyritään tekemään tunnetuksi omaa yritystä, palveluja ja tuotteita. Kun asiakkaan luottamus on lopulta ansaittu, on asiakkuuden hoitaminen edullisempaa kuin uusien asiakkaiden hankinta. Monille suomalaisille yritykselle tämä kultainen sääntö vain on unohtunut. Pikkuasiat on helppo unohtaa, kun menestys ja vauhti sokaisee, hämärtää arvostelukyvyn. Olin vielä jokunen aika sitten mukana myös Tradekan kanta-asiakasohjelmassa. Yhtiö tarjoaa asiakkailleen Ykkösbonusta, joka kertyy vuoden aikana tehdyistä ostoista. Bonusohjelmassa ei varmaankaan ole mitään sen suurempaa vikaa. Siinä vain on tuhannen euron alaraja. Jos vuoden aikana ei ole tehnyt vähintään 1 000 euron edestä ostoksia, ei myöskään saa 9 euron bonusta. Tässä ohjelmassa on vieläpä sellainen erikoisuus, että vuoden ostoskertymä nollautuu, kun vuosi on tullut täyteen. Ykkösbonuksen ostoskertymät eivät siis siirry seuraavalle vuodelle kuten K-ryhmittymän Plussa-ohjelmassa.

Tradekan Ykkösbonuksen keräämisestä oli helppo luopua. Jäin viime vuonna vaille bonusta, koska kertymäni jäi alle tuon maagisen kipukynnyksen. Pienoinen yllätys tosin oli kertymän nollautuminen. Yllätys pahoitti mielen, jonka seurauksena Ykkösbonus-liikkeet ovat nyt boikotissa. Asiakkaan kiusaaminen ei kuitenkaan jäänyt tähän. Tämän vuoden alussa sain K-ryhmältä ilmoituksen, että minulle ei enää lähetetä Pirkka-lehteä, koska en viime vuonna ostanut vähintään 500 euron edestä. No mikäpä siinä, säästyypä vaiva kantaa lehti paperinkeräykseen. Tässä on jälleen kerran esimerkki siitä, miten kauppojen kanta-asiakasohjelmat lyövät asiakkaan silmille. Mielipaha seurasi toinen toistaan. Enää puuttuu vain lasku, jonka kanta-asiakkaat saavat kohta maksaakseen kanta-asiakasjäsenyydestään. Mitä sitten oli tapahtunut, kun minua asiakkaana on näin kaltoin kohdeltu?

Kilpailu asiakkaiden rahoista on kova. Kokeiltuani kaikkien suurimpien suomalaisten kaupparyhmittymien kanta-asiakasohjelmia päädyin lopulta Helsingin Osuuskauppa Elannon kanta-asiakkaaksi. Oma lähiosuuskauppani tarjoaa parhaimmat kanta-asiakasedut, joten on selvää, että keskitän ostokseni Elantoon. Päätökseeni ei vaikuttanut pelkästään ruhtinaallinen bonus vaan myös muut edut. Muista ryhmittymistä poiketen HOK tilittää bonuksen kerran kuukaudessa ja vieläpä suoraan S-tililleni. S-tilillä bonuskertymäni puolestaan kasvaa korkoa, joka tällä hetkellä on 1,5 % eli tämä tili ei ole siis mikään aivan huono kasvualusta. Kaiken tämän herkun lisäksi saan asiakasomistajana osuuspääomalleni korkoa 25 %. S-ryhmä on muutenkin valloittanut markkinaosuuksia Suomessa, enkä yhtään ihmettele. Osuuskaupat näyttävät tarjoavan vielä sellaista wanhan ajan kunnon asiakaspalvelua. Ryhmittymä ymmärtää, mikä on kanta-asiakkuus ja miten kallisarvoisia asiakkaita kunnioitetaan.

Julkaistu sunnuntaina 30.4.2006 klo 13:45 avainsanalla shoppailu.

Edellinen
Ysilinja vaakalaudalla
Seuraava
Vappu marssien