Nettikauppa on aikamme ilmiö. Jos auto oli 1900-luvulle tultaessa oman aikansa ilmiö, voidaan Internetissä käytävää kauppaa hyvällä syyllä väittää oman aikamme tyypilliseksi ominaisuudeksi. Mietitäänpä aikaa vain 150 vuotta taaksepäin. Voimme lukea noista ajoista historiankirjoista ja huokailla, miten aikansa ihmiset oikein tulivat toimeen ilman 2000-luvun mukavuuksia. Tuona aikana on keksitty auto, kamera, tietokone ja Internet sekä tietysti paljon, paljon muuta. Kaupankäyntikin on kokenut rajuja muutoksia. Tiskin takaa on tultu myymään avoimiin marketteihin, joissa enää hädin tuskin tapaa henkilökuntaa ennen kassoja. Kehitys ei ole vielä päätepisteessään. Myyjät ja kauppa-apulaiset jatkavat katoamistaan. Vuorossa on persoonaton asiointi ja itsepalvelu värikkäiden ja toisinaan vaikeakäyttöisten webbisivujen kanssa. Kuluttajan asema muuttuu samaan tahtiin kaupankäynnin kehityksen kanssa. Kuluttajan oikeuksista nettikaupassa voikin lukea uusimmasta Kuluttaja-lehdestä (7/2007). Tässä numerossa käsitellään verkko-ostajan aseman lisäksi muita mielenkiintoisia kuluttamiseen liittyviä asioita, kuten hampaiden valkaisua, hiusvärejä ja appelsiinimehuja. Testeissä ovat vuorossa keittiöveitset ja laskettelusukset sekä luonnollisesti ajankohtaista tietoa hintavertailuista.
Verkko-ostaja
Julkaistu keskiviikkona 24.10.2007 klo 19:27 Lehdet-luokassa.
- Edellinen
- Ehdokaskoulutus - osa 2