Aina eivät verkko-osoitteiden valinnat osu nappiin. Käsittelin tällaisia tahattomasti (tai tahallisesti) epäonnistuneita nimivalintoja noin viikko sitten kirjoittamassani jutussa Tusina outoa nettiosoitetta. Tuolloin esittelin lähinnä ulkomaisia osoitteita, mutta kyllä kotimaisetkin osoitteet tuottavat toisinaan päänvaivaa. Matkasin tänään aamulla ratikalla, kun silmääni pisti ikkunaan teipattu mainos. Siinä mainostettiin Sinebrychoffin taidemuseossa parhaillaan käynnissä olevaa Naisten salonki -taidenäyttelyä. Erityisesti mainoksessa pisti silmään näyttelyn nettiosoite, joka oli kirjoitettu muotoon: www.sinebrychoffintaidemuseo/naistensalonki.fi. Asiantuntija osaa heti sanoa, että osoite on kirjoitettu väärin. Siinä toimialueen tunnus .fi on aivan oikein sijoitettu osoitteen loppuun, mutta osoitteen väliin on jäänyt sinne kuulumaton kauttaviiva. Osoitteen oikea muoto on www.sinebrychoffintaidemuseo.fi/naistensalonki eli tuo kauttaviiva ja sitä seuraava osoitteen osa kuuluu kirjoittaa .fi-tunnuksen jälkeen.
Luonnollisesti kokeilin mainoksessa mainittua osoitetta ihan varmuuden vuoksi. Saattoihan nimittäin olla, että mainostettu osoite sittenkin vie johonkin. Käyttämäni selaimet olivat kuitenkin lahjomattomia ja ilmoittivat tylysti, ettei kyseistä osoitetta ole olemassa. Tämä on mainostajan kannalta erittäin ikävää. Kalliit mainokset menevät osittain hukkaan näinkin mittavan kardinaalimunauksen vuoksi. Herää tietenkin kysymys, miksi mainoksen suunnittelija ei kokeillut osoitetta. Varmasti tämäkin mainosleiska on kulkenut monen käden kautta ensin suunniteltavana, sitten hyväksyttävänä ja lopulta ladottavana. Kenellekään ei ole tullut näköjään mieleen vierailla mainitussa osoitteessa. Virhe olisi tullut selville jo paljon ennen painokoneita.
Markkinoinnin ammattilaisena näen osoitteessa muutakin vikaa. Osoite on yksinkertaisesti aivan liian pitkä ja ennen kaikkea vaikeasti muistettava ollakseen markkinoinnissa käyttökelpoinen. Harva muistaa näin pitkää ja paljon vierasperäisiä kirjaimia sisältävää osoitetta ratikkamatkan jälkeen. Nettimarkkinoinnissa pyritään yksinkertaisiin ja helposti muistettaviin verkko-osoitteisiin. Tällaisista nominatiivissa olevista substantiiveista muodostetuista nettiosoitteista maksetaan kymmeniä, jopa satoja tuhansia euroja. Yksinkertaisten nettiosoitteiden miljoonakaupatkaan eivät ole harvinaisia. Ihmettelen kovasti tämänkin taidemuseon markkinoinnin suunnittelua, sillä museo on rekisteröinyt myös huomattavasti lyhyemmän ja ytimekkäämmän osoitteen, joka kaikessa yksinkertaisuudessaan on vain www.siff.fi. Kokeilin myös tätä osoitetta, ja esimerkiksi www.siff.fi/naistensalonki vie samaan osoitteeseen kuin mainoksessa ikävästi väärin kirjoitettu pitkä osoitekin.
Mainonnan suunnittelu ja toteutus kannattaakin aina antaa ammattilaisen tehtäväksi. Nykyaikaisessa mainonnassa niin ulkona kuin netissäkin tarvitaan lisäksi erityisosaamista. Ammattilaisen tulee tuntea edes tavallisimmat kybermaailman pelisäännöt, kuten juuri verkko-osoitteiden oikeinkirjoitus. Näiden taitojen lisäksi pitää osata suunnitella ja toteuttaa nettimainontaa, joka ei olekaan enää ihan mitä tahansa lehti-ilmoittelua. Esimerkiksi hakukoneiden osuutta mainonnassa ei sovi vähätellä. Viime kuussa päiväkirjaani kävi lukemassa 1 217 vierailijaa, joista 76 % tuli yksistään Google-hakukoneen kautta. Sivustojen suunnittelu ja toteutus hakukoneystävällisiksi on aivan oma taiteenlajinsa. Hyvin toteutetut sivustot ovat hakukoneiden suosiossa ja kiipeävät samalla hakutulosten kärkeen. Aivan ensimmäiseksi kannattaa kiinnittää huomiota sivun otsikkoon. Se pitää kirjoittaa selkeästi ja sivustoa kuvaavasti, ja siitä pitää jättää kaikki ylimääräiset merkit ja harvennukset pois. Sinebrychoffin taidemuseon sivuilla tässäkin olisi paljon parantamisen varaa. Sen lisäksi että sivun otsikko on isoilla kirjaimilla ja välilyönnein harvennettu, on koko sivuston käytettävyydessä vielä paljon korjaamista.