Tuplanivelbussi

Kaupunkilaisia yritetään houkutella joukkoliikenteen käyttäjiksi monin tavoin. Houkuttimiksi on kehitetty työmatkaseteliä, työsuhdematkalippua, vihreää aaltoa liikennevaloissa ja nyt viimeksi ruuhkamaksuja yksityisautoilijoille. Ihmisten liikkuminen paikasta toiseen ei vähene. Näköpiirissä on vain päinvastaista kehitystä. Liikkuminen lisääntyy vuosi vuodelta. Liikenteen kasvuun on syynä eri tekijät, kuten työpaikkojen ja asuntojen sijainti sekä päivittäistavarakauppojen keskittyminen kaupungin laidoille kauppakeskuksiin. Joukkoliikenteen suosiota yritetään kasvattaa myös ympäristötekoina. Yksi bussilastillinen kuluttaa vähemmän polttoainetta kuin yksityisautoilu, mikäli jokainen matkustaja kulkee yksin omalla autollaan. Kulutuksen vähenemisestä seuraa luonnollisesti myös päästöjen väheneminen, mikä puolestaan on kuin hatunnosto ympäristön suojelulle.

Ruuhka-aikoina joukkoliikenne joutuu koetuksille. Tilanpuute ajoväylillä on yleistä ja tietenkin matkustajien määrä on huipussaan aamuisin ja iltapäivän jälkeen. Pääkaupunkiseudulla joukkoliikenne on ainakin matkustajien määrillä vielä kutakuinkin kannattavaa. Monilla suosituilla reiteillä matkustajia on jopa tungokseen asti. Jokeri-reitti Helsingin ympärillä on yksi tällaisista suosituista liikennöintikanavista. Itäkeskuksen ja Westendin väliä liikennöivät bussit ovat olleet täyteen ahdettuja erityisesti ruuhka-aikoina. Nyt YTV kokeilee erikoispitkää kaksoisnivelbussia pahimpien ruuhkapiikkien aikana. Bussi on hulppeat 24 metriä pitkä ja pystyy kuljettamaan 200 matkustajaa eli kaksinkertaisen määrän normaalikokoiseen pikkuveljeensä verrattuna.

Volvo 7500
Kuva
Volvo

Kaksinivelbussi on varmasti aluksi erikoinen näky kaupunkiliikenteessä. Viikon koeajoon saatu bussi on lainassa Göterborgista, jossa niitä on liikkeellä useampia. Suomen joukkoliikenteeseen sopisivat erinomaisesti myös kaksikerrosbussit. Bussin pituus voi tuoda ongelmia ahtaissa kaupunkioloissa, jonka vuoksi pituus olisikin järkevämpää korvata korkeudella. Jokerilinjalla tuskin tällaisia ongelmia esiintyy, mutta siirryttäessä kaupunkien keskustoihin tulevat kiikkerät kadunkulmat jo vastaan. Joukkoliikenteen etuja markkinoitaessa tulisi ottaa huomioon markkinoinnin voima. Se houkuttelee uusia matkustajia linjoille, mikä taas edellyttää kaluston kapasiteetin kasvattamista. Matkustajat kokevat matkustamisen ruuhkaiseksi, mikäli kalusto on riittämätön.

Julkaistu keskiviikkona 13.2.2008 klo 17:00 avainsanalla liikenne.

Edellinen
Diakansi
Seuraava
Majvik