Majvik

Minulle tarjoutui tilaisuus käväistä luonnonkauniissa Majvikissä. Kirkkonummen Masalassa sijaitseva Majvik on tuttu kokous- ja kongressikeskus, mutta siellä on myös upea satavuotias jugendlinna. Linnan rakennutti professori Artur Edvard af Forselles (1864-1953) upealle Majvikin kukkulalle 1900-luvun alussa. Rakennuksen syntyhistoriasta ei ole tarkkoja tietoja. Sen arvioidaan valmistuneen vuosien 1904-1908 välillä. Myöskään talon arkkitehtiä ei tunneta. Toisaalta kuuluisa arkkitehtikolmikko Gesellius-Saarinen-Lindgren oli vastikään rakentanut Hvitträskin vuonna 1902, joten parhaana arvauksena pidetään Armas Lindgreniä. Rakennuksen perustus on valmistettu valtavista graniittijärkäleistä, seinät on muurattu pääosin tiilestä. Rakennustiilet tuotiin laivalla Espoonlahden toisella puolella sijainneesta Bastvikin tehtaalta.

Huvila-alueella sijaitsee mahtavan päärakennuksen lisäksi pieni punainen mökki. Tässä mökissä af Forsellesin perhe vietti kesiään päärakennusta rakennettaessa. Myöhemmin punaisesta mökistä tuli huvilanvartijan asunto ja talvisodan aikana rakennus toimi pommisuojana, jota nykyään kutsutaan väestönsuojaksi. Majvikin huvilalla on ollut useita omistajia vuosien saatossa. Sotien jälkeen Majvik siirtyi Porkkalan myötä Moskovan rauhassa Neuvostoliitolle vuonna 1944. Vuokrasopimus kuitenkin päättyi yllättäen vuonna 1956 Neuvostoliiton palautettua Porkkalan. Majvikin alkuperäiset asukkaat muuttivat pahoin ränsistyneeseen linnaan, mutta kunnostivat sen asuttavaan kuntoon. Tila siirtyi syyskuussa 1974 Teknisten liitolle noin kahden miljoonan markan kauppahinnalla liiton kurssikeskukseksi. Koulutustoiminta alkoi Majvikissa 1975. Myöhemmin alueelle on rakennettu lukuisia lisärakennuksia erityisesti majoitus- ja koulutuskäyttöön.

Majvik on upea käyntikohde keskellä metsäistä Kirkkonummea. Massiivinen jugendlinna on myös tutustumisen arvoinen samoin kuin kaunis ranta kaislikkoineen. Vain muutaman kilometrin päässä sijaitsee toinen historiallinen rakennus, Hvitträsk.

Julkaistu Thursdayna 14.2.2008 klo 19:44 avainsanoilla arkkitehtuuri ja historia.

Edellinen
Tuplanivelbussi
Seuraava
Perjantaipulma 7/2008