Vielä pari vuotta sitten Internetin selainherruutta hallitsi Microsoftin Internet Explorer. Tämä selain ei ole koskaan ollut se ainoa vaihtoehto eikä sen markkinaosuus olekaan koskaan yltänyt täyteen sataan prosenttiin. Lähellä kuitenkin ollaan käyty. Olen seurannut vuodesta 2002 tilastoja, jotka kertovat, mitä selainta kävijät käyttävät. Muutama vuosi takaisin Internet Explorerin osuus oli reippaasti yli 70 prosenttia. Hyvänä kakkosena oli tuolloin Netscapen uraauurtava selain, joka joskus netin alkuvuosina hallitsi selainmarkkinoita.
Vain jokin aikaa sitten markkinoille ilmestyi uusi selain. Avoimen lähdekoodin kehittäjäyhteisö Mozilla julkaisi Firefox-selaimensa. Se sai välittömästi suuren suosion etupäässä alan harrastajien keskuudessa. Itsekin siirryin Firefoxin käyttäjäksi hyvin pian, tosin vasta kun poikani suositteli sitä, kun hän oli jo muutaman viikon ehättänyt käyttää uutta selainta. Tänään Firefox on, ehkä jo valovuoden edellä selainteknologiassa verrattuna kovimpaan kilpailijaansa Internet Exploreriin. IE ei ole kehittynyt yhtä reippaaseen tahtiin ja onkin siitä syystä jäänyt jälkeen. Olenkin havainnut, ettei Microsoftin selain kykene toistamaan standardinmukaisia sivuja samalla tavalla kuin Firefox. Erityisesti puutteita löytyy tyylisivun käsittelyssä.
Uusimman tilaston mukaan Internet Explorer on menettänyt markkinaosuuksiaan huomattavasti. Tällä hetkellä osuus on pudonnut jo selvästi alle 60 prosentin ja Firefoxin vastaava on noussut reilusti yli 30 prosentin. Perää pitävät sekalainen joukko tuntemattomampia selaimia. Valtaselainten markkinaosuudet voivat lähivuosina muuttua tästä vieläkin rajummin, sillä mobiilipäätelaitteet alkavat yhä enenevissä määrin siirtyä taskukokoisten tietokoneiden markkinoille. Tämä tarkoittaa myös netin selailua ajasta ja paikasta riippumatta. Älykkäät matkapuhelimet pystyvät jo nyt hyödyntämään Internetin valtavaa kapasiteettia.
Vaarana tässä teknologian huimassa kehityksessä on sivustojen hidas kehittyminen. Monet sivustot tarjoavat yhä sisältönsä perinteistä kävijää varten. Sisältö on optimoitu muutamalle valtaselaimelle ja usein myös suurille näytöille. Pian kävijät kuitenkin siirtyvät yhä enemmän mobiiliselainten käyttäjiksi, mikä asettaa suuria paineita sivustojen uudistamiselle. Ehkä viimeistä silloin sivustojen suunnittelijat vihdoinkin hyväksyvät jo aikoja sitten annetut suositukset ja standardit, jotta sisältö voidaan näyttää selaimesta ja päätelaitteesta riippumatta. Tässäkin kisassa voittavat ne yritykset ja yhteisöt, jotka ovat rakentaneet verkkojulkaisunsa standardien varaan.