Raunioiden Detroit

Detroit tunnetaan autoteollisuuden keskuksena. Moottorikaupungiksi kutsuttu Detroit on Michiganin osavaltion suurin kaupunki Yhdysvaltojen koillisosassa Kanadan rajalla. Kaupungissa asuu lähes miljoona ja ympäristöineen nelisen miljoonaa asukasta oikeuttaen sen Yhdysvaltojen 11. suurimmaksi kaupungiksi. Detroit perustettiin vuonna 1701, ja se sai nimensä ranskan kielen salmea tarkoittavasta détroit-sanasta, jolla viitattiin viereiseen Erie-järveen johtavaan salmeen (le détroit du Lac Érié). Kaupunki koki valtavan vallankumouksen autoteollisuuden keskityttyä alueelle 1900-luvun alussa ja erityisesti kun Henry Ford (1863-1947) perusti autotehtaansa vuonna 1903. Detroitista tuli nopeasti maailman autoteollisuuden pääkaupunki ja sen väkiluku kaksinkertaistui vain muutamassa vuosikymmenessä 200 000 asukkaasta lähes puoleen miljoonaan. Väkirikkaimmillaan Detroit oli 1950-luvulla lähes kahden miljoonan asukkaan voimin samaan aikaan, kun autoteollisuus eli kulta-aikaansa.

Vuoden 1973 ja sitä seurannutta vuoden 1979 öljykriisejä voidaan pitää eräänlaisina käännekohtina Detroitin kaupungille. Kriisit vaikuttivat kohtalokkaasti autoteollisuuteen, ja alamäkeä jyrkensivät vielä supistuvat markkinat ulkomaisten autovalmistajien rynnistäessä Yhdysvaltojen markkinoille. Kaupungin elintärkeän autoteollisuuden alasajo alkoi ja tuhannet ihmiset menettivät työnsä. Romahdusta seurasi rikollisuuden kasvu ja Detroit sai kyseenalaisen maineen Yhdysvaltain yhtenä väkivaltaisimmista kaupungeista. Rikollisuuden, väkivallan ja teollisuuden uudelleensijoittelun seurauksena keskustan väestö muutti ympäryskuntiin ja osa kaupungista alkoi hiljalleen autioitua ja raunioitua. Hylätyt tehdasrakennukset, kirkot, teatterit, asuinrakennukset ja jopa kerran niin kuuluisa Michigan-keskusrautatieasema muistuttavat Detroitin kukoistuksen ajoista.

Kuva
Kate Sumbler

Valokuvaajat Yves Marchand ja Romain Meffre ovat ikuistaneet raunioituneen Detroitin valokuviinsa. Kaksikko aloitti kuvausurakkansa vuonna 2005 ja kuvasivat viiden vuoden ajan lohduttomia näkymiä aikansa teollisuuspääkaupungin rappiotilasta. Detroitin rauniot kuuluvat osaltaan nykyaikaiseen kaupunkikuvaan siinä missä Colosseum Roomassa ja Akropolis Ateenassa. Jäänteet ovat muistutus menneestä kukoistuksesta ja kiinteä osa kaupunkikuvaa. Raunioiden Detroitiin voi tutustua kuvaajien sivustolla olevassa kuvagalleriassa, jonka aineistosta on julkaistu The Ruins of Detroit -kuvakirja (ISBN: 978-3-86930-042-9, Steidl, 2010). Hätkähdyttävät valokuvat saavat kysymään, voiko moderni miljoonakaupunki näyttää paikoittain todella niin rapistuneelta.

Aivan koko Detroit ei sentään ole raunioina. Monet keskustan alueet ovat nykyaikaisia ja uhkuvat elinvoimaa pilvenpiirtäjineen ja hyvin hoidettuine puistoineen. Kaupungissa on useita museoita, monipuolinen viide- ja kulttuuritarjonta sekä vilkkaat urheilutapahtumat. Autoteollisuus on yhä tärkeä osa Detroitin taloudesta. Suurimmat yhdysvaltalaiset autonvalmistajat ovat näkyvästi läsnä moottorikaupungissa, kuten maailman suurimpiin lukeutuva General Motors, jolla on näyttävä pääkonttori aivan kaupungin sydämessä. Hulppeiden nykyikonien kääntöpuoli kätkee kuitenkin varjoonsa rapistuvan historian, jota voi haikeudella ihailla Marchandin ja Meffren valokuvista.

Julkaistu tiistaina 4.1.2011 klo 19:23 avainsanoilla historia, kirjat ja valokuvaus.

Edellinen
Liputuspäivät 2011
Seuraava
Laskutus pelaa, palvelu ei