Ruotsalainen Erik Nordenankar on nyt kuuluisa taideopiskelija. Hän on nimittäin valmistanut maailman ehkä suurimman omakuvan, mitä on vielä koskaan tehty. Nordenankarin toteustapakin oli poikkeuksellinen. Kuva syntyi nykyaikaan sopivalla GPS-tekniikalla ja tietokoneella. Erik Nordenankar opiskelee tukholmalaisessa Beckmansin taideteollisessa korkeakoulussa. Hän sai erikoisen idean luoda omakuvan GPS-paikantimen reitistä. Toteutus oli perin yksinkertainen, mutta erittäin nerokas. Hän sijoitti paikantimen salkkuun, jota kuriiriyhtiö kuljetti ympäri maailmaa Nordenankarin ohjeiden mukaan.
Nordenankar hahmotteli kynällä aluksi kuvansa kartalle. Tämän jälkeen hän laati reitin salkulle, jonka sisällä ollut paikannin tallensi GPS-koordinaatit matkan varrella. Laukku viipyi matkalla 55 päivää ja kävi 62 maassa. Kun salkku aikanaan palasi takaisin Tukholmaan, laati taiteilija koordinaateista tietokoneensa avulla kuvan kartalle. Erinomainen idea on saanut arvoisensa kotisivut, joilla Erik Nordenankar kertoo yksityiskohtaisesti projektin eri vaiheet. Sivulla voi myös tarkastella kartalle syntynyttä omakuvaa, josta erottaa hämmästyttävän helposti taiteilijaneron ääriviivat. Vaikka kriittisimmät puheenvuorot ovatkin ehtineet jo tuomita Nordenankarin projektin kuriiriyrityksen mainostempaukseksi, osoittaa se kaikesta huolimatta, miten paljon tietotekniikalla voidaan tehdä mitä kaikkea on vielä tekemättä.
Viimeisimpien uutisten mukaan Nordenankar onkin paljastanut maailman suurimman omakuvan huijaukseksi. Kun tarkastelin GPS-reittiä, ihmettelin kovasti, miksi lentokone on tehnyt silmukoita Atlantin yllä. Aloin aavistella, ettei reitissä sen koommin kuin koko kuvassakaan ole oikein mitään järkeä. Kriitikoiden arvaus projektista osana kuriirifirman mainostempausta ei ollut kaukaa haettu. Taideopiskelija on muutamaa päivää uutisoinnin jälkeen kertonut, miten koko projekti on ollut alusta asti silmälummetta. Vaikka juttu nyt osoittautuikin sepitetyksi, täytyy tästä silti nostaa hattua ainakin mainoskampanjan suunnittelijalle. Mainos oli erittäin tehokas ja sai valtavasti huomiota ympäri maailmaa. Kaiken lisäksi mainoksen toteutus on mitä ilmeisimmin tullut melko edulliseksi.