Lähtölaskenta jouluun

Valitut Palat -joulukuvasto 2009

Lokakuu lähenee loppuaan. Muutaman päivän kuluttua kalenterin sivu kääntyy marraskuun puolelle eikä samaista kalenteria katsomalla jouluunkaan ole aikaa kuin alle kaksi kuukautta. Tänään on postiluukusta tipahtanut ensimmäiset jouluun liittyvät mainokset, kun Valitut Palat lähetti jälleen jokavuotisen joulukuvastonsa. En ole sen enempää pannut merkille, ilmestyykö kuvasto joka vuosi aina vain aikaisemmin, mutta pari kuukautta ennen varsinaista H-hetkeä alkaa olla jo ehkä hieman liian aikaista. Jouluun on vielä sen verran paljon aikaa, että tässä ehtii unohtaa joulukuvaston tarjoukset, koska ne eivät tunnu olevan vielä ajankohtaisia. Ymmärrän kuitenkin markkinoinnin toisenkin tavoitteen. Sillä halutaan saada asiakas tekemään ostopäätös hyvissä ajoin, jotta joululahjahankinta ei mene kilpailijalle. Myyjä hyötyy aikaisesta ostopäätöksestä myös logistisesti. Mitä aiemmin tilaukset saapuvat sitä helpompaa on suunnitella tavarahankintoja jouluksi.

Toinen varma merkki joulun lähestymisestä ovat kauppojen sunnuntaiaukiolot. Ensi viikonlopun jälkeen pääsee taas ostoksille sekä lauantaina että sunnuntaina. Kauppojen sunnuntaiaukioloista on käyty pitkään ja hartaasti keskustelua lähes tulkoon kaikilla portailla ammattijärjestöistä eduskuntaan. Näillä näkymin sopu syntyy ja kaupat saavat pitää ovensa avoinna kuten haluavat. Edistys on mielestäni erittäin hyvä ja tervetullut. Sääntelytalous ei muutenkaan oikein tunnu enää sopivan tälle vuosituhannelle. Kauppojen säännellyt aukioloajat kuuluvat samaan sarjaan kuin kieltolaki ja ostokortit. Tämän joulun kulutusta voi kuitenkin varjostaa monet yhteiskunnassamme parhaillaan vaikuttavat aiempiin joulunalusaikoihin verrattuna abnormit ilmiöt, kuten taloustaantuma ja sitä seuraava työllisyystilanteen heikentyminen sekä uhkaava sikainfluenssaepidemia. Onneksi kauniin värikkäät ja joulunpunaiset mainokset saavat ajatukset edes hetkeksi irti arjen murheista.

Julkaistu torstaina 29.10.2009 klo 18:00 avainsanoilla markkinointi ja shoppailu.

Edellinen
Pieni verovertailu
Seuraava
H-hetki ja D-day