Kovaa peliä lukijoista

Perinteinen printtimedia on viime aikoina kärvistellyt laskevien levikkilukujen ja vähentyneiden mainostulojen kanssa. Paperisten lehtien lukijakunta harvenee vuosi vuodelta ja mainostajat kaikkoavat digitaaliseen maailmaan. Kyseessä on rakennemuutos. Analoginen painotuote on vaihtunut suhteellisen nopeasti digitaaliseksi versioksi. Muutosta ovat vauhdittaneet älypuhelimet ja tabletit, jotka helpottavat sähköisen materiaalin kuluttamista ja kiihdyttävät vain lisää siirtymistä paperista elektroniikkaan. Lehtitalot eivät vain näytä olevan aivan ajan hermolla ja yrittävät kynsin hampain pitää kiinni ikivanhoista perinteistä. Lukijakunta tosin vain pienenee eikä uusia tilaajia ole helppo saada enää nykyaikana.

Sain omakohtaisesti kokea lehtitalon kovat otteet lukijoiden kalastuksessa alkuvuonna. Jo vuosikymmenien ajan olen saanut mainospostia Valitut Palat -yhtiöltä. Aika ajoin olen tilannut tämän kustantajan kirjoja, jotka ovatkin olleet hyvin toimitettuja, laadukkaita ja asiallisia. Itse Valitut Palat -lehteä en sen sijaan ole tilannut, vaikka saan vähintään kerran vuodessa tilaustarjouksen. Joulun alla sain jälleen tavanomaiselta näyttäneen lähetyksen, jossa paksun kirjekuoren sisällä oli Valitut Paloille tuttu nivaska mainoksia. Vanhastaan tiesin, että tarjouksen mukana tulee aina mahdollisuus osallistua kilpailuun. Yleensä kilpailuun on voinut osallistua lähettämällä Ei-kuoren, mutta tällä kertaa sellaista ei ollutkaan. Toimintamalli oli muuttunut nyt siten, että kilpailuun olisikin pitänyt osallistua soittamalla ja kuoren lähettämällä tuli automaattisesti tilanneeksi lehden. Tämä oli melkoisen ovela muutos Valitut Paloilta. Vastaanottaja oli tottunut tiettyyn vastausmalliin, joka olikin yllättäen muuttunut.

Valitut Palat 2/2014

Yllätyin eräänä päivänä saatuani postissa paketin. Yllätyin siksi, etten ollut tilannut mitään enkä siis odottanut postista pakettia. Avasin uteliaana pienen paketin jo postissa, koska lähettäjänä oli Valitut Palat, josta en ollut tilannut mitään. Paketissa oli pikkuruinen lehti ja lasku kestotilauksesta. Olin nielaista väärään kurkkuun ja käännyin välittömästi takaisin postin tiskille. Palautin lähetyksen samoin tein takaisin kieltäytymällä vastaanottamasta sitä. Vielä samana iltana lähetin lehden asiakaspalveluun reklamaation, jossa vaadin tilauksen peruuttamista, koska en ollut tehnyt mitään tilausta. Tänään yllätykset jatkuivat. Postiluukusta oli tipahtanut lehden toinen numero. Tässä vaiheessa ohimosuonet alkoivat taas pullottaa, otin chattiyhteyden asiakaspalveluun. Siellä minulle kerrottiin, että olin kilpailuvastauksen sijaan tilannut lehden, koska olin vastannut kilpailuun väärällä tavalla. Tilaus peruttiin siltä istumalta, ja samalla poistatin tietoni Valitut Palojen rekisteristä toivoen näin, etteivät automaattiset tilaustarjoukset enää tupsahtelisi postiluukustani.

Media-alan ja erityisesti printtimedian taistelu digitaalistumista vastaan käy kovana. Kisa näyttää kovenevan yhä raadollisemmaksi, mitä toivottomammalta kamppailu näyttää. Tästä episodista voin syyttää itseäni huolimattomuudesta, mutta samalla se oli muistutus minulle, että on parempi pysyä digitaalisessa maailmassa kun kerran on sen makuun päässyt. Olin nimittäin jo ehtinyt unohtaa, miten perinteinen printtimaailma toimii. Tämänkaltaiset katalat tilausjallitukset ja kyseenalaiset menetelmät hankkia lukijoita ovat huonoa mainosta mediataloille. Yritykset höynäyttää potentiaalisia asiakkaita kostautuvat. Asiakkaat kaikkoavat epärehellisiksi kokemiensa toimijoiden luota ja samalla asiakaspako sen kuin vain kiihtyy entisestään. Valitut Paloille toivotan hyvää loppuelämää ja samalla kiitän lähes 30 vuotta kestäneestä asiakassuhteesta. Nyt on aika kääntää sivua ja alkaa rakentaa uudenlaista asiakkuutta digimaailmassa.

Julkaistu perjantaina 31.1.2014 klo 18:24 Lehdet-luokassa.

Edellinen
Tabletti termoskassissa
Seuraava
Kivikasvot Tampereella