Hextris

Maailmankuulu tietokonepeli Tetris kehitettiin Neuvostoliitossa 1980-luvun alussa. Vuonna 1986 julkaistu peli valloitti yksinkertaisuudellaan ja koukuttavuudellaan välittömästi pelimaailman. Itse törmäsin Tetrikseen jotakuinkin samoihin aikoihin eli pian julkaisun jälkeen. Pelin ääressä on tullut kulutettua silloin tällöin tunti jos toinenkin. Harjaannuin alkuperäisen PC-version pelaamiseen aikanaan niin hyvin, että saavutin pelin pistekaton eli 65 536 pistettä ja yllätyksekseni sain huomata, että kun tämä katto oli saavutettu, meni laskuri eräällä tavalla ympäri ja pisteet alkoivatkin vähetä niiden muututtua negatiivisiksi. Sittemmin Tetris on innoittanut monenlaisiin variaatioihin, joista mielenkiintoisimpaan tutustuin eilen illalla.

Hextris

Hextris on nopeatempoinen Tetriksen kaltainen palapeli. Tässä pelissä pelilauta on sen sijaan kuusikulmainen eli mutteria muistuttava. Tavoitteena on sijoitella ulkokehältä ilmestyviä palikoita kuusikulmion ympärille. Samalla pitää varoa, etteivät palikat kasaannu yhteen paikkaan, jolloin seurauksena on pelin päättyminen. Hextris-pelissä ei pyöritetä putoavia palikoita vaan itse pelilautaa, joka käännetään sopivaan asentoon keskustaa kohti liikkuville palikoille. Kun kolme tai useampi samanvärinen palikka on saatu liitettyä toisiinsa, katoavat palat ja pelilaudalle tulee jälleen tyhjää tilaa. Hextris on toteutettu täysin JavaScript-ohjelmointikielellä ja HTML5-merkkauskielellä. Kaiken lisäksi peli on ilmainen ja sen lähdekoodi on vapaasti saatavilla. Peliä voi pelata selaimella tai sen voi asentaa iOS- ja Android-käyttöjärjestelmillä pyöriviin laitteisiin. Tässäpä sitä nyt on sitten ajankulua kesän kylmiin ja sateisen harmaisiin iltoihin.

Julkaistu torstaina 25.6.2015 klo 17:32 avainsanoilla historia, huvit, ohjelmistot ja pelit.

Edellinen
Kaupungin luontoa etsimässä
Seuraava
Kesätyyli