Bussikuskilta paloi hihat

Sain tänään aamulla todistaa erikoista näytelmää. Kävelin Harjutorin bussipysäkille, josta oli tarkoitus lähteä linjan 22 bussi aikataulun mukaan kello 7.53. Näin jo kaukaa, että pysäkillä seisoi bussi, mutta sen näyttötaululla oli numero 000. Auton ovet olivat kiinni eikä sisällä ollut ketään. Kuljettaja oli mitä ilmeisimmin tauolla. Ulkona puhalsi kylmä alkusyksyn tuuli ja taivaalta tihkui vettä. Pysäkillä värjötteli arviolta parikymmentä matkustajaa, jotka kärsivällisesti odottivat muutaman minuutin kuluttua lähteväksi tarkoitettua bussia. Pian katua pitkin asteli kuljettajan pukuun sonnustautunut nuori mies, joka avasi bussin ovet ja istuutui ratin taakse. Ulkona odotelleet matkustajat epäröivät hetken, mutta sitten ensimmäinen rohkea uskaltautui astua sisään. Minä seurasin ensimmäisiä sisään pyrkineitä matkustajia, ja sitten alkoi tuo erikoinen näytelmä.

Kuljettaja katsoi ensimmäistä sisään astunutta rouvaa ja kysyi: "Mihin bussiin olette menossa?". Rouva vastasi matkustavansa 22:n linjalla. Tähän kuljettaja vastasi nenäkkäästi: "No, onko tämä bussi 22? Lukeeko tuolla taululla niin?" Aivan totta, bussin näyttötauluissa komeili yhä edelleen 000. Rouva kysyi, ajaako auto 22:n reittiä. Tähän kuljettaja vastasi, että tämä menee varikolle. Sisään bussiin oli ehtinyt jo muutamia matkustajia, jotka poistuivat autosta kuultuaan, ettei bussi olekaan ajossa. Takanani eräs toinen rouva kysyi samaa eli oliko kyseinen bussi kakskakkonen. Jälleen kuski vastasi arvuuttaen kylmissään värjötteleviä matkustajia: "No, näyttääkö numero siltä. Onko siellä 22 vai 000?" Tätä sanailua ja asiakkaiden arvuuttelua jatkui vielä muutaman puheenvuoron ajan, kunnes auto oli tyhjä. Näyttötauluun ilmestyi 000-numerojen tilalle "Länsiterminaali" ja auton numero 753 kuljettaja kaasutti pysäkiltä tyhjänä ties minnekä.

Äimistyneet matkustajat jäivät pysäkille ja heti alkoi kiivas keskustelu tapahtuneesta. Jäin kuuntelemaan rouvaa, joka pyrki sisään takanani. Hän oli silminnähden yllättynyt ja vähän kiukkuinenkin. Joissakin keskusteluissa kuulin, että pysäkiltä lähteneen bussin olisi pitänyt olla aikataulun mukainen vuoro, mutta nyt näytti siltä, että matkustajat saisivat odottaa seuraavaa vuoroa. Joku ennätti pohtimaan, josko kuski menetti malttinsa innokkaina sisään pyrkivien matkustajien kanssa ja porhalsi vain tyynesti seuraavalle pysäkille. Puheensorinan joukosta erottuivat myös sanat "palaute" ja "valitus". Mietin itsekin, että kuljettajan nenäkäs ja röyhkeä käytös ja arvuuttelu asiakkaiden kanssa ansaitsisivat hyvinkin palautteen Pohjolan Liikenne Oy:n asiakaspalveluun.

Näytelmä ei ollut vielä päättynyt. Tuuli ulvoi ulkona ja tihkusade piiskasi yhä entisestään vihaisemmaksi käyvää matkustajalaumaa, joka kirosi pysäkiltä lähteneen kuljettajan. Väkijoukosta kuului helpotuksen huokaus, kun kaukana risteykseen ilmestyi bussi numero 22. Rouva vieressäni kysyi: "Entä jos se on se sama kuljettaja?" Auto valui pysäkille rauhallisesti ja ovi avautui tuttuun tapaan. Matkustajat saivat kokea jo toisen ällistyksen aiheen saman aamun aikana, kun ratin takana istui kuin istuikin sama kuljettaja, joka oli viisi minuuttia aiemmin paennut pysäkiltä "varikolle" tyhjällä bussilla. Matkustajat astuivat sisään, mutta keskustelu takapenkillä jatkui. En jäänyt sitä kuuntelemaan, mutta hämmästelin itsekin kuljettajan outoa käytöstä ja koko aamun erikoista näytelmää. Bussi oli neljä minuuttia aikataulustaan myöhässä ja lähti pysäkiltä 7.57 kovalla kiireellä kuroakseen menetetyn ajan umpeen. Vauhtia riitti koko matkan ajan aina Pasilaan saakka ja suorat osuudet kaasuteltiin reippaalla otteella.

Pohjolan Liikenteen operoiman bussilinjan 22 auto numero 753 perjantaiaamuna kello 7.53 oli kuljettajineen ihmeellisen näytelmän keskipisteenä. Kuljettaja ilmeisesti närkästyi liian innokkaina autoon pyrkivistä matkustajista ja päätti lähteä jäähylle poltettuaan hihansa muutaman asiakkaan puheista. Kuski oli tehnyt kunniakierroksen lähikorttelien ympäri ja palasi takaisin lähtöpisteeseen hieman rauhoittuneempana. Matkustajilla oli syynsä motkotukselle. Kuljettaja oli aloittanut arvausleikin bussin lähdöstä asiakkaiden kanssa, mikä ei miellyttänyt muutamia. Tämän seurauksena kuljettaja sai joiltakin paheksuvia kommentteja asiakaspalvelun tasosta, ja näytelmä oli valmis. Mielestäni kuljettaja oli ansainnut matkustajien palautteet. Hänen olisi pitänyt heti sanoa ensimmäisille sisään bussiin pyrkineille, ettei ole ajossa ja että on lähdössä varikolle. Kuski päätti kuitenkin ryhtyä arvausleikkiin huonoin seurauksin. Monet matkustajat olivat kiirehtimässä töihinsä ja olivat jo valmiiksi ärsyyntyneitä kylmästä ja sateisesta säästä, joten tänään perjantaiaamuna bussinkuljettaja oli valinnut väärän päivän leikilleen.

Julkaistu Fridayna 3.9.2010 klo 17:09 avainsanalla liikenne.

Edellinen
Pikasilmäys HTML5-ominaisuuksiin
Seuraava
Vuosi Provencessa