Vuosi on alkanut luonnonvarojen säästön merkeissä. Huomasin nimittäin tässä muutama päivä sitten, että K-kauppojen asiakaslehti Pirkka on jäänyt tulematta kotiin. Tänä vuonna en siis saa lehteä, koska viime vuoden ostokset K-ryhmän kaupoissa eivät keränneet riittävästi plussaa. En aluksi edes huomannut koko lehden puuttumista, kunnes sain muutama viikko sitten viime vuoden pistetiedotteeni erillisenä postituksena. Vasta tuolloin muistin, ettei Pirkka-lehti ole kolahtanut postiluukusta muutamaan kuukauteen. Sehän tietää minulle vähemmän jätepaperia ja ehkä näin myös vähän luonnonvarojen säästöäkin, kun on taas yksi lehti vähemmän painettavana. En ole kaivannut Pirkka-lehteä, sillä se ei ole ollut oikein kiinnostava, mikä selittää varmaankin myös sen, miksi olin unohtanut koko julkaisun. Lehti on toki värikäs ja monipuolinen, mutta aiheet eivät ole puhuttaneet ja ulkoasukin on ollut kalpea ja kulmikas.
Eri kaupparyhmien asiakaslehtiä putoaa postiluukusta säännöllisin välein eli kerran kuukaudessa. Tuhti ja monipuolinen S-ryhmän Yhteishyvä on kiinnostava ja muiden asiakaslehtien tapaan monipuolinen lukemisto, jossa on aiheita vähän joka makuun. Toisen asiakaspostitusryhmän muodostavat erilaiset tarjouslehdet. Mainoslehtien tavoitteena on esitellä uutuustuotteita ja kertoa ajankohtaisia tuoteuutisia. Tarjouskuvastot ovat miesten näkökulmasta usein kovin yksipuolisia. Lehtien sivuista leijonanosa sisältää tuotteita naisille, kuten vaatteita ja kosmetiikkaa. Miehille kuvastoista löytyy muutama sivu, eivätkä niilläkään esitellyt tuotteet ole edes houkuttelevia. Tarjouslehtien miestenosaston laiminlyönti voi osaltaan selittää suomalaisen miehen olemattoman muotitietoisuuden ja ylipäätään huonon pukeutumisen ja epäsiistin olemuksen.
Kävin läpi muutamien kaupparyhmien tarjouskuvastoja ja laskeskelin eri kuluttajaryhmille suunnattujen sivujen määriä. Sokoksen maaliskuisen "Olet meille tärkeä" -kuukausijulkaisun nimi on hieman erikoinen ja voisi olla vähemmän kuluttajaa kosiskeleva. Vihko esittelee uutuustuotteita 36 sivulla. Naisille suunnattuja tuotteita on 16 sivulla ja miehille tuotteita löytyy viideltä sivulta. Sisällöstä 45 % on naisille ja vain 14 % miehille. Stockmannin maaliskuun kuukausietulehdessä on 64 sivua. Näistä 14 sivua eli 22 % sisältää tuotteita naisille ja miehille tavaroita on tarjolla kuudella sivulla eli noin 9 %:n verran. Premiere-lehti on Stockmann-tavaratalojen toinen asiakaslehti, jonka maaliskuun numerossa on hulppeat 112 sivua. Tuotteita kauniimmalle sukupuolelle on tässä lehdessä tarjolla 34 sivulla eli noin 30 % sisällöstä. Miehille sivuja on varattu vaivaiset neljä eli vain kolmisen prosenttia kaikista sivuista.
Tuotteiden esittelyjärjestys on myös silmiinpistävää kauppaliikkeiden tarjouslehdissä. Pääsääntöisesti naisten tuotteet esitellään aina ensin ja vasta myöhemmin tulevat miehille tarkoitetut tuotteet. Joidenkin kuukausilehtien välissä on vielä erillinen kosmetiikkavihko erityisesti naisille. Naisia hemmotellaan myös verkossa, sillä esimerkiksi Sokoksen verkkokaupassa on vain kosmetiikkaa ja kauppaa kutsutaankin Kauneuden verkkokaupaksi. Olen pitkään ihmetellyt kauppiaiden intoa tarjota juuri naisille niin paljon tuotteita. Tarjouslehtien tuotepainotuksista voisi päätellä, että naisten ostovoima on miesten ostovoimaa parempi ja että naiset ylipäätään kuluttavat miehiä enemmän. Ehkäpä miesten rahat kuluvat elektroniikkaan ja autoiluun, koska elektroniikka on ruuan ohella yksi suurimmista tuoteryhmistä kauppojen etuvihoissa.
Asiakaslehtien tuotevalikoima heijastaa paljolti myös kauppojen hyllyillä olevien tuotteiden tarjontaa. Kaupoissakin miehet saavat usein tyytyä suppeampaan valikoimaan kuin naiset. Tuoterepertoaarin painotus ei ole vuosikymmenten aikana juurikaan muuttunut miehiä suosivammaksi, vaikka kauppoihin ryntää vuosi vuodelta muoti- ja kulutustietoisempia mieskuluttajia. Nyt olisi jo korkea aika kaupparyhmienkin alkaa mainostaa tuotteita enemmän miehille ja ennen kaikkea hankkia niitä tuotteita myös hyllyille.