Arvaa mitä tänään markkinoidaan

Sain tänään jännittävän sähköpostiviestin. Sen otsikossa arvuuteltiin, mihin nyt pääsee halvalla. Viestin oli lähettänyt Kaleva Travel -matkatoimisto ja se oli tyypillinen mainos. Viestin sisältö oli vähintäänkin yhtä jännittävä kuin itse otsikko. Sisällöstä ei saanut juuri mitään selvää. Tällaiset kauniiksi tarkoitetut ja värikkäästi taitetut, paljon kuvia sisältävät HTML-sähköpostiviestit ovat melko yleisiä ainakin suomalaisten yritysten markkinointivälineinä. Lähettäjä ei aina tule ajatelleeksi, että vastaanottajalla ei ole viestin lukemiseen tarvittavia välineitä tai ohjelmistoja. Minun tapauksessani sähköpostiohjelma oli oletusarvoisesti estänyt viestissä olevien kuvien näkymisen. Tähän suodatukseen on olemassa historiallinen selitys.

Roskapostituksen alkuaikoina sähköpostiviesteissä oli usein kuvia. Kuvat oli linkitetty viestiin siten, että ne ilmiantoivat vastaanottajan. Kun vastaanottaja ryhtyi lukemaan viestiä, latautuivat kuvat lähettäjän palvelimelta ja samalla kuvan linkissä ollut koodaus tallentui lähettäjän palvelimelle. Näin lähettäjä sai varmistettua, että sähköpostiosoite on toimiva ja käytössä, joten roskapostitusta kyseiseen osoitteeseen saattoi jatkaa. Sittemmin sähköpostiohjelmat alkoivat suodattaa kuvia, jotta ne eivät paljastaisi vastaanottajan lukeneen viestin. Ohjelmat jättivät kuvien paikalle vain tyhjät raamit, ja käyttäjä sai omalla vastuullaan pyytää postiohjelmaa näyttämään kuvat.

Kalevan viestin sisältö ei saavuttanut vastaanottajaa. Joku matkatoimistossa oli nähnyt paljon vaivaa upean viestin tekemisessä, mutta sen sisältö jäi vastaanottajalle vajaaksi. Tämäkin viesti olisi ollut viisaampaa lähettää aivan tavallisena sähköpostiviestinä, jossa olisi ollut vain tekstiä ja mahdollisesti linkki kuvalliseen versioon yrityksen nettisivuilla. Jos oikein tarkkaan katsoo viestiä, saattaa sen yläreunasta löytää linkin (jonnekin) kirkkaan keltaisella värillä valkoisella taustalla. Torsoksi jäänyt mainos ei anna hyvää kuvaa lähettäjästä, ja tietotekniikan ammattilaisen silmissä se näyttää ammattitaidottomalta ja grafiikoineen ehkä jo vähän vanhanaikaiseltakin. Nykyään nopeatempoinen markkinointi on siirtynyt uutissyötteisiin ja sosiaalisiin mikroblogeihin, kuten Twitteriin.

Lähettäjän tulisi varmistaa, että viestin keskeinen sisältö näkyy eri sähköpostiohjelmilla. Vastaanottajalle tulisi tarjota vaihtoehtoinen viestimuoto, kuten pelkkä teksti. Kalevan viestissä suurinta osaa näyttelevät kuvien tyhjät paikanpitäjät. Matkatoimisto Kaleva ei suinkaan ole yksin epäselvän viestinsä kanssa. Monet suomalaiset yritykset lähettävät suoramarkkinointiviestejään pelkästään kuvana. Esimerkiksi Suomalainen Kirjakauppa mainostaa viestissään niin ikään tyhjää samoin kuin Koneboxin nettikauppa viikkokirjeessään.

Markkinointi on vaikea laji etenkin silloin, kun sitä ei osaa. Yritysjohdon tulisi jo vähitellen ymmärtää, ettei webmaster välttämättä ole sama asia kuin markkinoinnin ammattilainen. Nämä kaksi roolia toki täydentävät toisiaan, mutta molemmilta vaaditaan onnistumiseen rautaista ammattitaitoa. Vastaanottamani epäselvät mainosviestit ovat hyviä esimerkkejä ammattitaidottomuudesta ja yrityksen välinpitämättömyydestä. Luulisin yrityksen johdon olevan kiinnostunut, miten markkinointiin käytetyt rahat tuottavat. Näiden viestien perusteella voisi luulla, että lähettäjä yrittää harjoittaa markkinoinnin sijaan imagomainontaa, mutta näillä esimerkeillä saadaan aikaan korkeintaan badwilliä. Olen useaan kertaan todennut, että Internetin hyödyntämisessä suomalaiset yritykset ovat vielä kivikaudella.

Julkaistu torstaina 19.11.2009 klo 18:19 avainsanoilla markkinointi ja viestintä.

Edellinen
Ostendo CDM43
Seuraava
Euroopan presidentti