Älykkyyttä mittaavat tehtävät ovat usein osa rekrytointiprosessin soveltuvuusarviointia. Tehtävien tasosta ja niiden käyttökelpoisuudesta tosin voidaan olla montaa mieltä. Soveltuvuustesteissä mitataan mm. nokkeluutta, nopeutta ja hahmottamiskykyä. Tyypillisesti tehtävien tekemiseen on annettu vain rajallinen määrä aikaa, eikä tarkoituksena olekaan suorittaa kaikkia tehtäviä loppuun. Saattaahan se joiltakin jopa onnistua, mutta keskivertoihmiset pystyvät ratkomaan käytännössä vain osan tehtävistä. Arvioijat puolestaan tutkivat vastauksista niiden oikeellisuuden lisäksi muitakin asioita, kuten esimerkiksi missä järjestyksessä tehtäviin on vastattu eli onko vastattu vain helppoihin kysymyksiin ja vaikeammat jätetty sikseen. Näistä voidaan päätellä, onko hakija järjestelmällinen ja pedantti, jos hän vastaa järjestyksessä vai suurpiirteinen ja vain kvantitatiivinen vastatessaan mahdollisimman moneen kysymykseen laadusta niin välittämättä.
Testien tehtävät ovat moninaisia. Tyypilliset tehtävät ovat niin sanottuja visuaalisia sarjoja, joissa pitää joko jatkaa toistuvien kuvioiden sarjaa tai valita useista vaihtoehdoista sarjan täydentävä kuvio. Havaintotesteissä mitataan nimensä mukaisesti hahmottamiskykyä. Yksi tällainen testi on anagrammien vertailu, jossa on kaksi saraketta tuttuja ja tavallisia suomenkielisiä sanoja. Jokainen vasemmanpuoleisen sarakkeen sana esiintyy oikeanpuoleisessa sarakkeessa kuitenkin sillä erotuksella, että kirjaimet ovat eri järjestyksessä. Tällaisia sanoja kutsutaan anagrammeiksi eli sanan sisältämistä kirjaimista saadaan uusi järkeen käypä sana ryhmittelemällä ja sijoittelemalla sanat toiseen järjestykseen. Hyvänä esimerkkinä käyköön sana talouspolitiikka, jonka kirjaimet voidaan järjestää uudelleen ja ryhmitellä toisin, jolloin tuloksena on "tulo pois kaikilta" -lauseke. Alla olevan taulukon oikeanpuoleisessa sarakkeessa on lueteltu kaksikymmentä tavallista sanaa, jotka löytyvät myös vasemmanpuoleisesta sarakkeesta, mutta niiden kirjaimet vain on asetettu eri järjestykseen. Tehtävänä on etsiä parit ja samalla ottaa aikaa, miten nopeasti parit löytyvät. Kirjoita numeroihin sopivat aakkoskirjaimet paperille ja yritä suorittaa tehtävä mahdollisimman nopeasti.
1. | ATOMI | A. | KERÄHINTA |
2. | TAIVAL | B. | KAULUS |
3. | KIUSA | C. | LEVEÄT |
4. | KROMI | D. | KAIRAT |
5. | RAVIT | E. | VAALIT |
6. | RINTAKEHÄ | F. | VIRAT |
7. | KULAUS | G. | LAAMAT |
8. | SURINA | H. | RISU |
9. | KOURA | I. | TILAVA |
10. | SIRU | J. | TAVARA |
11. | ROKOTUS | K. | RUSINA |
12. | VETELÄ | L. | MIKRO |
13. | HAKOTIE | M. | MAITO |
14. | VARATA | N. | KIEHTOA |
15. | MAILAT | O. | RAATI |
16. | MATALA | P. | KOROTUS |
17. | VARSI | Q. | MAALIT |
18. | VALITA | R. | RUOKA |
19. | ITARA | S. | KAISU |
20. | KITARA | T. | SARVI |