Torventöräytyksiä

Autokoulussa opetettiin aikoinaan myös liikennekäyttäytymistä. Varmasti tätä opetetaan yhäkin, vaikkakaan en osaa sanoa, minkälainen on tämän päivän autokoulun opetusohjelma. Suomalaiseen liikennekäyttäytymiseen kuuluu niin sanottu hiljainen liikenne. Hiljaiseksi liikenteen tekee hillitty ja säästeliäs äänitorven käyttö. Äänimerkki annetaan vain aiheesta ja aiheetonta torven töräyttelyä tulee siis välttää. Tieliikennelaki ohjeistaa torven käyttöä, ja sitä saa käyttää pääsääntöisesti vaaratilanteissa ja erityisesti niiden välttämiseksi. Töräytys ei myöskään saa olla pitempi kuin on välttämätöntä. Monissa maissa torvenkäyttö on vapaampaa ja sitä kuulee tuon tuostakin mitä vähäpätöisimmistäkin syistä. Toisinaan torvi kajahtaa vain tervehdykseksi, kun kohdataan ystävä. Toisinaan tuuttaillaan ihan muuten vain noin niin kuin varoiksi.

Helsingin keskustassa torvet ovat alkaneet soida yhä enemmän vuodesta toiseen. Soidinmenoja käyvät niin autoilijat kuin raitiovaunukuskitkin. Nykyään tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että ratikat kilkuttavat hälytyskelloaan lähestyessään suojatietä tai kapeaa kohtaa kadussa, jossa jalankulkijat ovat kovin lähellä ajoväylää. Autoilijoidenkin hermot taitavat olla kireinä, sillä torvea soitetaan herkästi. Jos jono ei heti liikahda liikennevalojen vaihtuessa vihreäksi, johan edessä olevaa kulkijaa hoputetaan töräytyksellä. Tänään seurasin Ylioppilastalon kohdalla Mannerheimintiellä erästä kuorma-autoa, joka ajoi jonossa ja joutui pysähtymään punaisiin liikennevaloihin. Valot vaihtuivat, mutta kun letka ei välittömästi nytkähtänyt, alkoi kuormuri tööttäillä. Hytissä ihan suomalaiselta näyttänyt nuori kuski nosti kädet pystyyn ikään kuin vihoissaan siitä, miksi liikenne ei edennyt. Jo oli siinä nuorella kiire tai malttamaton luonne, kun tuollaisia eleitä piti esittää ja meteliä pitää.

Pääkaupunkimme on hyvää vauhtia omaksumassa ulkomaiden metropolien äänekkäitä tapoja. Kohta äänitorvi soi jo niin taajaan ja yleisesti, ettei sitä enää huomioida. Kehityksellä voi olla huonoja seurauksia, sillä kun todellinen vaaratilanne syntyy, saattaa äänimerkki jäädä huomioimatta ja vaara pääsee yllättämään. Autokoulut opit eivät ole unohtuneet pelkästään äänitorven käytön osalta. Monet muutkin liikennesäännöt ovat höltyneet vuosien saatossa. Jalankulkija saa tosissaan varoa ylittäessään katua suojatiellä. Aamulla kiireinen kuorma-auto kurvasi suojatielle juuri, kun jalankulkijat olivat ylittämässä sitä. Eipä siinä tallustajat voineet muuta kuin antaa tietä kiihkeälle autoilijalle, joka kiireissään pysäköi lopulta muutaman metrin päähän kadun varteen.

Julkaistu torstaina 27.9.2012 klo 18:54 avainsanalla liikenne.

Edellinen
Kuukausi kuntavaaleihin
Seuraava
Tabletin siivous