Valokuvauksen keksiminen toi mukanaan elävät kuvat. Liikkeen havaitseminen on itse asiassa aivojemme aikaansaannosta, sillä peräkkäin näytettävissä kuvissa ei oikeastaan liiku mikään. Peräkkäiset kuvat saavat aikaan yhtälön, jossa yksi plus yksi on kolme eli havainto liikkeestä muuten paikallaan pysyvissä kuvissa. Tulos on suurempi kuin tekijöidensä summa. Liikkuvaa kuvaa eli elokuvausta on harrastettu jo satakunta vuotta. Ihminen on valjastanut viihteen käyttöön uudet tekniikat sitä mukaa kuin ne ovat tulleet markkinoille. Mikään ihme ei olekaan, että tietokoneet alkoivat niiden yleistymisen jälkeen vallata animaatiostudioiden joutilaita komeroita.
Animaatioiden työläs käsin piirtäminen saattaa muutaman vuosikymmenen kuluttua olla täysin historiaa. Nykytekniikkaa on jo niin pitkällä, että sillä voidaan tuottaa kokoillan elokuvia entistä vaivattomammin. Tietokoneiden tehot kasvavat vuosi vuodelta ja mahdollistavat samalla realistisempien animaatioiden valmistamisen. Alan veteraani, yhdysvaltalainen Pixar on eittämättä tietokoneanimaatioiden kruunaamaton kuningas. Yhtiön parinkymmenen vuoden historia on vielä lyhyt mutta sitäkin värikkäämpi. Kaikki sai alkunsa, kun Tähtien sota -elokuvistaan tuttu George Lucas perusti Industrial Light & Magic -yhtiöönsä 1980 tietokonetehosteyksikön. Tarkoitus oli alkaa tuolloin hyödyntämään orastavaa tietokonetekniikkaa, ja yksikkö valmistikin 1980-luvun alussa erikoistehosteita tunnettuihin elokuviin.
Erikoistehosteyksikkö muuttui Pixar-yhtiöksi, kun Apple-yhtiön perustaja Steve Jobs osti sen vuonna 1986. Pixarin perustaja John Lasseter pääsi näin keskittymään elokuvaefektien sijaan itsenäisiin tietokoneanimaatioihin. Vuonna 1991 Pixar solmi yhteistyösopimuksen Disney-yhtiön kanssa, josta varsinainen menestys alkoi. Ensimmäinen tietokoneanimaationa tehty täyspitkä elokuva Toy Story (Leluelämää) valmistui 1995 ja sai saman tien erikois-Oscarin. Elokuva toisensa perään on siitä lähtien valloittanut elokuvateattereita ympäri maailmaa. Pixarin historiaan ja tuotantoon pääsee nyt tutustumaan Helsingin taidemuseon näyttelyssä Tennispalatsissa. Näytteillä on aitoja luonnospiirroksia, maalauksia ja veistoksia, joihin tietokoneanimaatiot perustuvat. Näyttely on kiehtova katsaus animaatiostudion työskentelyyn sekä tuotantoon ja mainio sunnuntaisen päiväkävelyn kohde.