Etelä-Suomessa on tänään ollut kaunis aurinkoinen syyspäivä. Aamulla seitsemän aikaan lämpömittari näytti 1,6 asteen pakkaslukemaa. Vaatetuksessa olen jo muutaman päivän turvautunut talvitamineisiin, joille tuli tänään käyttöä kuin tilauksesta. Kadut ovat olleet liukkaita puiden maatuvista lehdistä. Muutaman kerran olen jo luistellut mädäntyvien lehtien päällä. Tänään liukastuin suojatiellä mustaan jäähän niin, että yksi jalka oli maassa, toinen ilmassa ja molemmat kädet etsivät tukea kummatkin tahollaan. Taisin näyttää aika hauskalta ilmestykseltä ainakin niille autoilijoille, jotka odottivat punaisissa liikennevaloissa ja seurasivat edessään näkyviä tapahtumia kadulla. Onneksi en sentään kaatunut liukkaudesta, vaan sain vaivoin pidettyä tasapainoni, ja matka jatkui kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.
Iltapäivällä kotiin palattuani kynnyksellä odotti ihan mukavaa postia. Luukusta oli tipahtanut vuoden viides Tekniikan historia -lehden numero (5/2017). Viikonloppua on siis nyt mukava viettää joko kauniissa syyssäässä tai sitten sisätiloissa sateen yllättäessä ja uunituoretta lehteä lukiessa. Tämänkertaisessa numerossa käydään vuonna 2012 avatussa Tallinnan Lennusadam-merimuseossa ja muistellaan, miten energiapula poiki mahtikeksinnön viime vuosisadan puolivälin tienoilla, kun Harjavallan kuparisulatto kehitti metallurgian perusmenetelmäksi muodostuneen liekkisulatuksen. Syysnumerossa kuljetaan tuttuun tapaan maalla, merellä ja ilmassa ja muistellaan, miten äänivalli rikkoutui ja aprikoidaan, mistä automallista tuli hitti ja mistä huti. Jälleen ovat tekniikan historiatoimittajat koonneet 68-sivuisen tuhdin lukupaketin koneista ja kaikenlaisesta tekniikasta kiinnostuneille.