Sokoksen lahjakuvasto

Postiluukusta on tipahdellut viime aikoina joululahjakuvastoja toinen toisensa perään. Ensimmäisenä lahja-apajille ennätti Valitut Palat perinteisellä joulukuvastollaan, joka jaettiin jo hyvissä ajoin loka-marraskuun vaihteessa. Joskus katalogit tulevat niin aikaisin, että ne ehtivät unohtua, kun varsinainen lahjojen hankinta alkaa olla ajankohtaista. Suuret kauppaketjut ja tavaratalot lähettävät joka vuosi ainakin paksun lelukuvaston, sillä jouluhan on totutusti lasten juhla-aikaa. Joulupostia on siis luvassa vielä jonkin aikaa.

Sokoksen lahjakuvasto

Tänään ilmestyi Sokoksen joulukuvasto. Pumaska taitaa kuulua niihin perinteisiin tavaratalokatalogeihin, jotka ainakin pääkaupunkiseudulla ilmestyvät talouden suhdanteista huolimatta vakaasti ja varmasti vuodesta toiseen. Lakattu kiiltäväkantinen, 76-sivuinen, värikäs ja ammattimaisesti taitettu lahjalehti houkuttelee ainakin selailemaan sivuja, vaikkakin sisältö on miehen näkökulmasta kovin yksipuolista. Sokoksen kuvaston sivuista 49 % on omistettu naisille. Miehille on varattu seitsemän sivua eli vajaa kymmenesosa, tarkalleen 9 % joulukuvaston sivuista. Tällainen epäsuhta ei ole lainkaan kummallista, sillä kymmenen vuoden takaisessa Stockmann-tavaratalojen MeVi-henkilöstölehdessä (2/2001) olleen vuosien 2009-13 markkinointistrategian mukaan naisten osuus tavaratalon ostoksista on jopa 70 prosenttia. Ei siis ole ihme, että naisten vaatteet ja kosmetiikka valtaavat leijonanosan tällaisista lahjakuvastoista. Feministiset lahjavinkit ovat tietysti tarpeen myös miehille, sillä joulun lahjoja saavat tietenkin kauniimman sukupuolen edustajat ja mielitietyt.

Joulu alkaa aina hyvissä ajoin ja siitä pitävät huolen kotiin kannetut tavarataivaan kuvalehdet. Suomalainen joulu näyttää olevan kovin perinteinen mitä tulee esimerkiksi Sokoksen kuvaston tavaratarjontaan. Kirjat ovat usein melko varmoja joululahjoja, ja niitä tässäkin kuvastossa on tarjolla perinteisten kodin käyttöesineiden lisäksi. Mitään hätkähdyttävän uusia tuotteita ei sivuilta löydy vaan pikemminkin taattuja ja tuttuja merkkejä Marimekosta Iittalaan. Joulukuvasto näyttäisi olevankin enemmän imagopostia kuin ostoksille houkutteleva uutuusluettelo.

Julkaistu keskiviikkona 14.11.2012 klo 19:13 avainsanoilla markkinointi ja shoppailu.

Edellinen
Hyödyttömiä sivustoja
Seuraava
Kasettidigitoija
Evästeiden käyttö

Käytän sivustollani evästeitä tarjotakseni parhaimman mahdollisen lukukokemuksen blogini lukijoille. Jos jatkat sivustoni käyttöä, oletan, että hyväksyt evästeiden käytön sivustollani.

Lisätietoja evästeiden käytöstä