Selainten markkinaosuuksia

Selainmarkkinat ovat jakautuneet lähes kokonaan kahden tasaväkisen selaimen kesken. Firefox ja Internet Explorer kattavat yhdessä noin 90 % markkinoista. Loppu jakautuu markkinaosuuksiltaan pienempien selainten kesken. Olen koonnut blogini kävijätilastoista selainten markkinaosuuksia kuvaavia graafeja. Tilastot kattavat ajanjakson tammikuun alusta 2007 joulukuun loppuun 2009 eli kolmen vuoden jakson. Tänä aikana kahden suurimman selaimen osuudet ovat pysyneet keskimäärin samoissa lukemissa ja niiden yhteenlaskettu markkinaosuus on ollut keskimäärin 92 %. Internet Explorer on ollut selvä markkinajohtaja noin 50 % osuudellaan. Osuus on kuitenkin laskenut koko tarkastelujakson ajan, ja Firefox ohittikin kilpailijansa vuosi sitten. Molempien valtaselainten osuudet ovat kuitenkin laskemassa, sillä pienemmät selaimet ovat jatkuvasti kasvattaneet osuuksiaan.

Diagrammi 1.

Valtaselainten markkinaosuus on laskenut viimeisten kolmen vuoden aikana viisi prosenttiyksikköä. Vapautunut osuus on siirtynyt melkeinpä sellaisenaan kahdelle kilpailevalle selaimelle Safarille ja Googlen Chromelle. Ensimmäisessä graafissa (diagrammi 1) on esitetty kahden suurimman selaimen markkinaosuus koko selainmarkkinasta. Graafista on selvästi nähtävissä näiden kahden selaimen valta-asema, joka tosin on hitaasti ja tasaisesti laskeva. Diagrammin yläreunassa oleva valkoinen alue on alkanut kasvaa, ja tätä aluetta ovat alkaneet vallata pienemmät selaintuotteet. Graafin eri värit puolestaan osoittavat Firefoxin ja IE:n keskinäiset osuudet. Alkupäästä näkee, miten IE:n osuus on ollut selvästi suurempi kuin haastajansa. Osat ovat loppupäässä vaihtaneet paikkaa, tosin tämä graafityyppi ei näytä eroja yhtä selvästi kuin samasta aineistosta laatimani viivadiagrammi (diagrammi 2).

Diagrammi 2.

Suosituimmat kaksi selainta jakavat suurimman osan markkinoista. Niiden keskinäisissä osuuksissa tapahtuvat muutokset näkyvät toistensa peilikuvana. Siinä missä IE menettää osuuksiaan, siirtyvät ne lähes sellaisinaan Firefoxille. Näin tasainen kilpailu ja markkinoiden yliote muodostaa hauskan kuvion viivadiagrammista. Kuvio on melkein symmetrinen ja siitä näkee selvästi, miten IE:n markkinaosuuksien muutokset ovat käytännöllisesti katsoen heijastuneet suoraan Firefoxin eduksi. Tilasto kertoo myös karua kieltään IE:n suosion hiipumisesta. Kolme vuotta sitten IE:n osuus blogini lukijoiden selainmerkeistä oli noin 55 %. Firefox ylsi samaan aikaan juuri ja juuri 40 %:n tasolle. Kolmen vuoden kuluessa IE:n osuus on pudonnut hieman yli 40 %:n tuntumaan kun taas Firefox keikkuu 48 %:n lukemissa.

Pienemmät selaimet ovat kasvattaneet kolmen viimeisen vuoden aikana tasaisesti suosiotaan. Erityisesti Safari on lisännyt tuntuvasti markkinaosuuttaan. Tarkastelujakson aikana kasvua on ollut huimat 350 %. Uutena haastajana markkinoille ilmestyi Google Chrome vuosi sitten. Kolmannessa diagrammissa (diagrammi 3) on esitetty valtaselaimia haastavien pienempien selainten markkinaosuudet. Chromen kasvukäyrä on erittäin jyrkkä ja kasvuvauhti on vain kiihtynyt viime vuoden viimeisinä kuukausina. Vuoden vaihteessa Chromen markkinaosuus oli noin 3,5 %. Tämä osuus on pois valtaselaimilta, sillä muut pienet selainmerkit ovat joko säilyttäneet tai parhaimmassa tapauksessa peräti vielä kasvattaneet osuuksiaan.

Diagrammi 3.

Diagrammissa 4 on pienempien selainten markkinaosuudet. Kuviosta näkyy myös, miten näiden pienempien selainten markkinat ovat ensimmäisen kerran napanneet 10 %:n siivun kokonaismarkkinoista. Aivan marginaalisimmat selaimet pitävät keskimäärin 0,5 %:n osuutta hallussaan. Osuus on pysynyt melko tasaisesti samana koko kolmen vuoden jakson ajan, jonka tämä tilasto kattaa. Näihin selaimiin lukeutuvat lähinnä matkapuhelinten ja pelikonsolien selaimet sekä joitakin yksittäisiä selaimia. Piskuinen Opera on pysytellyt kehityksessä hyvin mukana, sillä se ei ole juurikaan menettänyt eikä sen puoleen myöskään kasvattanut markkinaosuuttaan. Operan osuus on kolmen viimeisimmän vuoden aikana ollut keskimäärin 2,7 %, mutta on viime aikoina alkanut osoittaa loivaa laskusuuntaa. Operan markkinoita nakertanee lähinnä Chrome ja Safari.

Diagrammi 4.

Selaintilastoni perustuu siis blogini vierailijoiden selaimista kerättyihin tietoihin. Kolme vuotta sitten blogilla ei ollut yhtä paljon kävijöitä kuin esimerkiksi viime vuonna. Kävijöiden määrä sivustollani on jatkuvasti kasvanut, mikä hieman selittää diagrammien alkupään sahalaitaisuutta. Yksittäisten tilastotietojen sijaan tärkeämpää on nähdä näistä diagrammeista selainmarkkinoiden kehitys. Kahden suurimman selaimen kaksinvaltius on ainakin vielä toistaiseksi selviö. Yllättävää on kuitenkin Safarin osuuden merkittävä kasvu. Chromen osuutta voi selittää jonkin aikaa uutuudenviehätyksellä, mutta sekin alkaa olla varteenotettava haastaja selainkisassa. Näistä tilastoista kannattaa muistaa, että ne pohjautuvat hyvin subjektiiviseen aineistoon eli ainoastaan sivustoni kävijöiden selaimiin. Suuremmalla otannalla käyrät saattavat näyttää toisenlaisilta. Koko tilastoon voi tutustua Google-dokumenteissa jakamassani aineistossa.

Julkaistu torstaina 14.1.2010 klo 18:23 avainsanoilla Internet ja tilastot.

Edellinen
Lego Atlantis
Seuraava
Lahjoitus