Sateenvarjo hajosi

Syksy on tuulen ja tuiverruksen aikaa. Sateet kuuluvat niin ikään vuodenajan säätyyppiin myrskyistä nyt puhumattakaan. Onneksi syysmyrskyjä tulee vain neljä ennen joulua, mikäli on uskomista erääseen henkilöön, jolta tämän vanhan kansanviisauden kuulin joitakin kymmeniä vuosia sitten. En ole myrskyjen lukumääriä syksyjen mittaan laskenut, mutta jo yksikin on liikaa, jos sateenvarjoni mielipidettä kysytään. Lähdin iltapäivällä Kumpulan kampukselle ja kavuttuani tuon pikkuisen mäennyppylän laelle pääsi kohtalokas tuulenpuuska yllättämään niin minut kuin uskollisen sateenvarjonikin. Tämä kyseinen yksilö on palvellut minua jo ties vaikka kuinka monta vuotta. Sain sen lahjaksi joskus 1990-luvulla eräässä seminaarissa, jossa Microsoft esitteli uusia tuotteitaan. Tippakeppi kesti vuosikaudet kaikenlaiset säät, mutta tänään se joutui lopulta nöyrtymään voimakkaamman edessä. Puuska väänsi puolet varjosta muodottomaksi sotkuksi eikä vedenpitävyydestä enää ollut takeita. Onneksi olin jo yliopiston ovella ja pääsin muutamalla loikalla sisään kovasti kastelevaiselta tihkusateelta. Sontikasta ei enää ollut kalua, mutta olipa vesisadekin tauonnut alkuillasta, kun läksin Kumpulasta kohti kotia.

Kuva
Jon Jordan

Mietin usein sateenvarjoni kestävyyttä. Sen sitkeys vuosi toisensa perään alkoi hämmästyttää minua. Jouduin vain kerran korjaamaan kankaan kiinnitystä, mutta muuten värkki on ollut alkuperäisessä kunnossaan. Ehkä tämä sateenvarjon laatu kuvastaa myös lahjan antajan eli Microsoftin ja sen tuotteiden laadukkuutta. Markkinointimielessä onkin tärkeää antaa kestäviä ja ennen kaikkea käytännöllisiä liikelahjoja, koska juuri sillä tavalla niiden mainosarvo maksimoituu. Sateenvarjo on oivallinen ja hyvin käytännöllinen lahja, jossa mainos näkyy erinomaisesti. Kestävä lahja kieltämättä kielii yleisesti mainostajan laadukkuudesta, joten aivan tuulesta temmattu väitteeni nyttemmin hajonneen varjoni kestävyyden suhteen ei ole. Niin vain kaikki päättyy aikanaan ja näin kävi tänään myös uskolliselle sateenpidättelijälleni. Se on ansainnut uuden elämän kierrätysmateriaalina, joten saattaapa vielä ollakin, että joskus taas törmäämme jossakin muissa yhteyksissä. Kiitän lopuksi sinnikästä sateensuojaani kaikista näistä vuosista sekä vielä kerran sen antajaa.

Julkaistu keskiviikkona 14.9.2011 klo 18:40 avainsanoilla markkinointi ja sää.

Edellinen
Hurriganesin historia
Seuraava
Windows-näppäimen uudelleenohjelmointi