Pyörien kuljetus lähijunassa

Käväisin kesälomamatkallani pari kuukautta sitten heinäkuussa pariinkin otteeseen Kööpenhaminassa, Tanskassa. Matkustelin junalla ympäri Eurooppaa ja Kööpenhaminan päärautatieasema tuli tutuksi mennen tullen. Odottaessani junaa asemalla panin merkille, miten monien paikallisjunien kylkiin oli maalattu suuret polkupyörän kuvat merkiksi vaunusta, jossa sai kuljettaa polkupyöriä. Tanska on tunnettu pyöräilymaa ja pyöräilijät on otettu hyvin huomioon myös joukkoliikenteessä. Pyörää voi kuljettaa ympäri Tanskaa ja sen kuljettamisesta peritään maksu matkan pituuden mukaan. Paikallisliikenteessä eli käytännössä pääkaupungissa Kööpenhaminassa pyörä kulkee maksutta normaalilla henkilökohtaisella matkalipulla.

Red Danish train, Køge station
Kuva
Marion Cerrato

Suomessa pääkaupunkiseudun lähijunissa on voinut tämän vuoden alusta lähtien kuljettaa polkupyörää maksutta. Pyörän saa ottaa junaan ruuhka-aikojen ulkopuolella sekä viikonloppuisin. Ruuhka-aikojat ovat kello 7-9 aamuisin ja 15-18 iltapäivisin. Kyseessä on kuitenkin kokeilu ja se koskee vain Helsingin Seudun Liikenteen matkalipulla matkustavia. VR perii edelleen lisämaksun pyörän kuljettamisesta. HSL selvittää parhaillaan matkustajien mielipiteitä polkupyörien kuljettamisesta lähijunaliikenteessä verkkokyselyllä.

Velo-city Global 2010 Copenhagen
Kuva
Daniel Sparing

Polkupyörä on monessa mielessä mainio kulkuväline. Se säästää luontoa, koska käyttövoimana ei tarvita polttoaineita tai sähköakkuja. Pyöräily lisää myös kuntoa ja on siis suositeltava kulkumuoto alati laiskistuvalle ja pulskistuvalle kansalle. Mielestäni pyöräilyä tulisi Suomessa kaikin tavoin edistää ja kannustaa. Näin ollen Helsingin Seudun Liikenteen verkkokysely tuntuu tarpeettomalta. Pyöriä tulisi saada kuljettaa lähijunissa maksutta ainakin pääkaupunkiseudulla ja pyörille tulisi Tanskan mallin mukaan varata oma vaunuosasto. Tanskalaisissa lähijunissa on nimittäin oma vaunu pyörille. Vaunussa ei ole istuimia tai ne ovat seinälle taittuvia. Istuinten tilalla on telineitä pyörien kiinnittämistä varten. Pyörien kuljettamiseen varattu vaunu tulisi myös merkitä selvästi. Harva edes tiesi, että pyöriä saa nykyään kuljettaa lähijunissa. Merkinnät ovat olleet sen verran pienellä ja piilossa, etteivät ne ole tarttuneet ainakaan minun silmiini. Kyselyyn kannattaa osallistua ja kertoa oma mielipiteensä pyörien kuljettamisesta lähijunissa. Toivottavasti pyöräily saa myönteisen vastaanoton myös joukkoliikenteessä.

Julkaistu tiistaina 14.9.2010 klo 19:10 avainsanalla liikenne.

Edellinen
Sähköistä kaupankäyntiä
Seuraava
Myrkkyä kuluttajalle