Purjealus Götheborg

Kävimme tänään tutustumassa ruotsalaiseen purjealus Götheborgiin Helsingin eteläsatamassa. Alus on ollut yleisölle avoinna alkuviikosta alkaen ja vielä muutaman päivän tästä eteenpäin. Helsinki on Götheborgin Skandinavian kiertueen yksi pysähdyspaikoista. Reitti on onnistunut, sillä vierailuviikon aikana on samalla vietetty Helsinkiviikkoa ja kaiken kukkuraksi vielä Helsinkipäivää tänään torstaina. Laivan vierailu on tärkeä osa Ruotsin ja Suomen yhteisen historian muisteloihin liittyvää tapahtumaviikkoa. Sää vain on ollut hieman oikukas alkuviikolla. Tänään jäätävän kylmä tuuli puhalsi satamassa niin, että välillä toivoi talvivaatetusta ylleen. Lähdimme jonottamaan hyvissä ajoin kello 14:n kierrokselle. Saavuimme satamaan jo puoli kahdelta iltapäivällä, ja laivan eteen oli kokoontunut jo satakunta vierasta odottamaan. Kaikkiaan taaksemme muodostui lähes tuhatpäinen jono, joka tosin soljui laivan kannella ja sen uumenissa melko rivakasti.

Purjelaiva Götheborg on replika eli kopio vuonna 1745 Göteborgin sataman suulla uponneesta samannimisestä Itä-Intian kauppalaivasta. Ostindiefararen Götheborg rakennettiin uudelleen hylkyjäännösten mittausten pohjalta ja laskettiin vesille vuonna 2005. Tutkimus- ja suunnitteluvaihe kesti kymmenen vuotta ja varsinainen rakennustyö kahdeksan vuotta. Rakennustyössä käytettiin puurunkoisen laivan perinteisiä rakennusmateriaaleja ja työmenetelmiä. Uudessa aluksessa on kuitenkin nykyaikaiset navigointi- ja viestintäjärjestelmät. Kansien väliä on niin ikään korotettu kymmenen senttiä, sillä tämän päivän merenkulkijat ovat selvästi pidempiä kuin 1700-luvun merimiehet.

Kuva
Matti Mattila

Laiva näytti upealta jo ulkoa. Yli puolen tunnin odottelumme kylmässä kesäsäässä palkittiin vihdoin, kun pääsimme kapuamaan Götheborgin kannelle. Nousimme peräkannelle ja ihastelimme aluksen jykeviä puurakenteita lattialankuista valtavaan mastoon. Purjelaivan sisätilat olivat myös avoinna yleisölle. Kannen alle oli sommiteltu pienimuotoinen näyttely, jossa esiteltiin 1700-luvun navigointivälineitä, miehistön oloja sekä tietysti isot valurautaiset tykit. Götheborg oli alusta alkaen kauppalaiva, mutta varustukseen kuului kevyt aseistus mahdollisten merirosvojen varalta. Kannen alta palasimme jälleen ulkoilmaan ja suuntasimme keulaan. Kierros laivalla oli ikimuistettava ja erittäin mielenkiintoinen. Kokosin vierailusta kuvakavalkadin valokuvista, joita otin niin kannelta kuin laivan edustaltakin. Sisätiloissa kuvaaminen ei onnistunut vähäisen valon vuoksi. Kannen alla oli nimittäin autenttinen valaistus, jotta vierailijat saisivat käsityksen, miten alkeellisissa oloissa miehistö eli laivalla. Helsinkipäivän kunniaksi vieraat pääsivät laivalle ilmaiseksi sisään, mutta vielä ehtii parin päivän ajan ja muutaman euron pääsymaksulla tutustumaan tähän mahtavan upeaan alukseen.

Julkaistu torstaina 12.6.2008 klo 20:35 avainsanoilla historia, kaupunki, näyttelyt ja tapahtumat.

Edellinen
Maustettua perunamuusia
Seuraava
Perjantaipulma 24/2008