Puolipyörä Halfbike

Satuin tässä päivänä eräänä törmäämään netissä erikoiseen polkupyörään. Halfbike on aivan uudenlainen menopeli, joka muistuttaa polkupyörän ja potkulaudan yhdistelmää. Pyörää poljetaan seisoen eli kulkuvälineessä ei ole satulaa. Kääntyminenkin poikkeaa tavanomaisen fillarin toiminnasta, sillä Halfbike kurvaa haluttuun suuntaan, kun polkija kallistaa mankelia vasemmalle tai oikealle. Videolla tämä erikoinen ajokki näyttää vauhdikkaalta välineeltä ja ainakin filmillä pyöräilevien polkijoiden esittelemänä helpolta ajettavalta. Valmistaja tosin huomauttaa sivustolla, että Halfbikeä pitää ensin harjoitella vähän samaan tapaan kuin opettelisi ajamaan tavallista polkupyörää. Sen kyytiin ei siis kannata tuosta noin vain hypätä ja lähteä matkaan, vaan ensi alkuun pitää totutella uudenlaiseen menoon.

Halfbike

Halfbike sai alkunsa vuosi sitten joukkorahoituksen voimin. Bulgarialaiset arkkitehdit Martin Angelov ja Mihail Klenov perustivat Kolelinia-nimisen yhtiön, joka valmistaa pyörät. Halfbike maksaa 449 euroa perusvarusteilla. Värivaihtoehdot ovat musta, valkoinen, sininen, vihreä ja vaaleanpunainen. Peruspyörässä ei ole vaihteita, mutta 50 lisäeurolla saa kolmivaihteisen varustuksen. Kolmivaihteinen pyörä Suomeen toimitettuna maksaa 524 euroa. Malleja on kolmelle eri pyöräilijälle henkilön pituuden mukaan alkaen 150 sentistä aina 193 senttiin. Pyörän kantavuus on enintään 95 kiloiselle henkilölle. Pyörän voi taittaa, jolloin se vie vähemmän tilaa ja mahtuu 52 senttiä korkeaan ja 105 senttiä pitkään tilaan. Täydessä mitassaan pyörä on 110 senttiä korkea ja painaa 10,5 kiloa.

Pyörässä on yksi 20 tuuman eturengas ja kaksi kahdeksan tuuman takarengasta. Ilmatäytteiset renkaat ovat standardikokoisia, joten niitä pitäisi löytyä hyvinvarustetuista pyöräliikkeistä. Runko on valmistettu alumiinista, mutta ohjaintanko vanerista. Näillä materiaalivalinnoilla Halfbike on saatu kevyeksi. Parhaimmillaan pyöräily on tasaisella pinnalla, ja valmistaja suosittelee sitä lyhyille, enintään noin viiden kilometrin matkoille. Keskinopeudeksi valmistaja kertoo noin 20 kilometriä tunnissa, mutta vauhtihan riippuu täysin polkijan kunnosta ja voimista. Ylämäet voivat ottaa voimille, mutta kolmivaihteisella mallilla pitäisi enintään 7-8 prosentin nousut taittua vielä kohtuullisesti. Halfbike on kieltämättä mielenkiintoinen tulokas kulkuvälineiden monenkirjavassa maailmassa. Mielelläni voisin kokeilla Halfbiken ajamista. Hieman tosin epäilen polkimien kestävyyttä ajan mittaan. Niihin kun kohdistuu melkoinen paino, kun pyöräilijä seisoo koko painollaan niiden päällä ja vielä polkee niitä mennäkseen eteenpäin.

Julkaistu lauantaina 18.6.2016 klo 17:05 avainsanoilla laitteet ja liikenne.

Edellinen
Nykytekniikkaa
Seuraava
Karpaloleipä koneella
Evästeiden käyttö

Käytän sivustollani evästeitä tarjotakseni parhaimman mahdollisen lukukokemuksen blogini lukijoille. Jos jatkat sivustoni käyttöä, oletan, että hyväksyt evästeiden käytön sivustollani.

Lisätietoja evästeiden käytöstä