PS3 vaihtoon

Playstation 3 -pelikonsolimme hajosi noin kuukausi sitten. Laite ei ollut kovin vanha, sillä oli ikää vasta puolitoista vuotta. Oireet tosin alkoivat ilmetä jo viime joulukuussa eli puolisen vuotta aikaisemmin. Aluksi levyjen pyörittäminen takkuili ja lopuksi konsoli lakkasi kokonaan lukemasta levyjä. Värkin levyasema oli hajonnut ja lopetti yhteistyön tykkänään. Ensimmäisenä mieleemme tuli katsoa takuuasioita. Niinhän se oli, että Sony Playstation -konsolin takuuaika oli vuosi ja se oli umpeutunut jo jokin aika sitten. Olin kuitenkin sitä mieltä, että tällaisen kalliin koneen pitää toimia pidempään kuin kaksitoista kuukautta. Tässä kohtaa pitää erottaa kaksi asiaa toisistaan. On olemassa takuu ja on olemassa tuotevirhe. Takuu on valmistajan vapaaehtoinen lupaus siitä, että tavara toimii vähintään luvatun ajan. Markkinointimielessä takuu on oikeastaan vain lisäetu eli myyntiargumentti, jolla kuluttajaa houkutellaan tekemään ostopäätös. Jos kaksi eri valmistajan samanlaista tuotetta kilpailee kuluttajan päätöksestä, voivat erilaiset takuuajat lopulta päättää kaupan. Tuotevirhe puolestaan on tuotteessa oleva vika, jolla ei ole mitään tekemistä takuun kanssa. Pääsääntöisesti tavaran myyjä on vastuussa tuotevirheestä olipa tuotteella takuuta tai ei.

Soitin konsolin myyneeseen vantaalaiseen VPD Finland Oy:öön. Kuten arvata saattoi, puhelimessa ollut myyjä kieltäytyi ensi töikseen yhteistyöstä. Kunhan vain olin maininnut, että konsolimme on mennyt rikki, käännytti myyjä minut heti maahantuojan puoleen. Minun olisi pitänyt soittaa maahantuojan maksulliseen palvelunumeroon. Tuossa vaiheessa korviani alkoi kuumottaa. Kuuntelin kärsivällisesti myyjän puolustuspuhetta siitä, miksi juuri heidän ei tarvitse tehdä asialle mitään. Sitten kun sain puheenvuoron, kerroin myyjälle, että juridisesti olen tehnyt sopimuksen VPD-yrityksen kanssa mutta en pelikonsoleita maahantuovan yrityksen kanssa. Pyysin myyjää soittamaan maahantuojalle ja alkaa selvittää ongelmaamme. Myyjä halusi pestä kätensä koko asiasta eikä halunnut enää jatkaa puhelua. En ole näissä kuluttaja-asioissa aivan ummikko. Kuluttajansuojalain viidennessä luvussa käsitellään yksityiskohtaisesti virhevastuuta ja sen mukaan myyjä on vastuussa tuotteessa olevasta virheestä.

Tuotteessa on virhe, jos se kuluu kestoikäänsä nähden ennenaikaisesti. Näin kävi pelikonsolillemme, ja niinpä latasin kuluttajaviraston sivustolta valmiin reklamaatiolomakkeen valitusta varten. Tarkoituksenani oli lähettää kirjallinen reklamaatio myyjäliikkeeseen, mutta päätin kuitenkin soittaa ensin maahantuojalle. Soitin maahantuojan eli Nordisk Film Oy:n vaihteeseen, koska en halunnut maksaa puhelusta mitään ylimääräistä. Siellä ystävällinen henkilö opasti minua valituksen tekemisessä ja laitteen toimittamisessa huoltoon. Pleikkarille on mitä ilmeisemmin sattunut enemmänkin korjaustoimenpiteitä, koska homma tuntui olleen kovin rutiininomaista. Lähetin reklamaation lopulta sähköpostilla maahantuojalle ja rikkoutuneen pelikonsolin vastaanottajan laskuun maahantuojan huoltoon. Viikon kuluttua postiin on tullut uusi vaihtolaite ja pelikonsolimme oli näin saatu korjattua maksutta, vaikka takuu oli umpeutunut. Olin nimittäin reklamaatiossani painottanut laitteen lyhyttä kestoikää ja vaadin tämän vuoksi valitukseni käsittelyä tuotevirheenä.

Olin lopulta erittäin tyytyväinen maahantuojan Nordisk Filmin asiakaspalveluun. Samaa en voi sanoa VPD Finland Oy:n asiakaspalvelusta, jota ei käytännössä edes ollut. Myyjä teki juuri ne karkeat virheet, joita myyjä ei saisi koskaan tehdä. Ensimmäinen niistä oli vastuun pakoilu. Toinen oli asiakkaan pallottelu. Olen kerran aikaisemminkin joutunut palloteltavaksi, kun Soneran toimittama laajakaistayhteys ei toiminut uudessa asunnossamme. Sonera pyysi minua kääntymään puhelinlinjoja ylläpitävän Elisan puoleen. Vastasin, etten ole näiden asioiden asiantuntija, vaan te olette ja Soneran pitää olla yhteydessä Elisaan ja hoitaa ongelma pois päiväjärjestyksestä. Elisasta luonnollisesti kiistettiin. Lopputulos oli, että molemmat myyjät menettivät asiakkaan ja kolmas eli Welho sai uuden. En usko, että meillä on enää asiaa VPD-pelikauppaan. Onneksi tällä alalla maassamme on vielä kilpailua.

Julkaistu keskiviikkona 30.6.2010 klo 18:58.

Edellinen
Päivä ennen veronkorotusta
Seuraava
Ydinvoiman vastustus
Evästeiden käyttö

Käytän sivustollani evästeitä tarjotakseni parhaimman mahdollisen lukukokemuksen blogini lukijoille. Jos jatkat sivustoni käyttöä, oletan, että hyväksyt evästeiden käytön sivustollani.

Lisätietoja evästeiden käytöstä