Joulu on postipakettien kulta-aikaa. Lähetykset sinkoilevat nyt ennätystahtiin, ja media on ennättänyt uutisoimaan jopa ajoittaisista jakeluongelmista postitoimipaikoissa. Syyksi on arveltu lisääntynyttä verkkokauppaa, joka tunnetusti toimittaa tilatut tuotteet joko postitse tai kuriirilähetyksinä. Sain eilen postiluukusta ilmoituksen postiin saapuneesta isokokoisesta lähetyksestä. Mistään varsinaisesta paketista ei ollut kyse, kun kävin sen tänään noutamassa, vaan lähetys ei yksinkertaisesti ollut mahtunut postiluukusta sisään. Postissa oli viiden jälkeen vain kourallinen asiakkaita, ja pääsin muutaman minuutin odottamisen jälkeen asioimaan tiskille. Palvelu sujui nopeasti vaikkakin prosessi ja proseduurit ovat pitkälti viime vuosisadan puolelta siitäkin huolimatta, että tietotekniikka on vyörynyt monille aloille ja moniin sovellutuksiin.
Posti eli nykyinen Itella ei ole tietotekniikan kehityksessä suinkaan jäänyt jälkeen. Sähköinen viestintä ei ole välttämättä uhannut postitoimialaa siinä laajuudessa, kuin joskus on ounasteltu. Onhan viestien, kuten kirjeiden ja korttien lähettäminen vähentynyt nettiviestinnän myötä, mutta fyysiset paketit tarvitsevat yhä kuljettajansa. Kotiin tänään päästyäni kynnyksellä odotti taas uusi saapumisilmoitus. Postiin oli tullut minulle jo toinen isokokoinen lähetys. Huomenna on jälleen tiedossa postinhakureissu. Jos olisin tiennyt etukäteen tästä toisesta lähetyksestä, olisin voinut noutaa sen tänään samalla kun kävin hakemassa eilen ilmoitetun lähetyksen. Tämä pani miettimään tietotekniikan tehokkaampaa hyödyntämistä postin palveluissa.
Postifirma voisi lähettää sähköpostilla tai tekstiviestillä ilmoituksen saapuneesta paketista. Näin vastaanottaja saisi tietää jo päivällä noudettavasta lähetyksestä ja samalla vaivalla voisi noutaa kaikki kertyneet paketit. Ehkäpä postilla jo on tällainen palvelu, mutta ainakin sen markkinointi on sitten epäonnistunut, sillä en ole kuullut moisesta ominaisuudesta. Sähköpostiviesti olisi vieläpä hyvin edullinen tapa viestiä kun taas tekstarin lähettäminen maksaa aina jokusen sentin. Siinä kun seisoin tiskillä näin, miten postivirkailija skannasi saapumisilmoituksen tietokoneelle. Toinen erinomainen palvelu osaisi hakea postin tietokannasta muut minulle osoitetut lähetykset ja ehdottaisi niitä samalla, kun haen yhtä ilmoitettua pakettia. Nykyään tällaisia ominaisuuksia on helppo tehdä sovelluksiin, mutta luonnollisesti niiden vaatiminen sovelluksen tekijältä kysyy tilaajalta kekseliäisyyttä tai oikeammin käyttötapausta.
Itellan pitäisikin yhä vain enemmän hyödyntää miljoonilla euroilla hankkimaansa tietotekniikkaa. Nyt se tuntuu vain muuttavan vanhat vuosikymmenien takaiset prosessit tietokoneistetuiksi, mutta uusia ominaisuuksia ja palveluita ei osata kalliista järjestelmistä ottaa irti. Muutenkin postin palvelutoiminta oli perin hidasta ja vaivalloisen tuntuista itse postitoimipaikassa. Itsepalvelun aikakaudella tuntuu ihmeelliseltä seisoa jonotuslappu kädessä ja odottaa vuoroaan päästäkseen palveltavaksi. Tavalliset lähetysten noudot tulisi automatisoida huippuunsa, kuten monissa postitoimistoissa jo on tehty. Tietotekniikan hyödyntämisessä olisi vielä parantamisen varaa Itellassa. Se toisi myös niitä kaivattuja säästöjä ja ennen kaikkea lisää tehokkuutta toimintaan.