Kirjoittelin viime kuussa parikin polkupyöriin liittyvää juttua. Toinen käsitteli Halfbike-puolipyörää, joka on uudenlainen polkupyörää muistuttava menopeli, jossa mankelia sotketaan seisten. Toinen juttuni esitteli GeoOrbital-pyörää, joka tekee tavallisesta fillarista sähkökäyttöisen korvaamalla etupyörän moottoroidulla pyörällä. Polkupyörä aiheena on ajankohtainen, sillä onhan kesä yksi parhaimmista pyöräilykausista, vaikka nykyään pyöräily on ainakin kaupunkioloissa lähes ympärivuotista. Viime yönä satuin jostakin syystä heräämään kesken uniani jo viiden aikaan. Kun en heti saanut uudestaan unta, laitoin telkkarin päälle siinä toivossa, että sieltä tulisi jotain nukuttavaa ohjelmaa. Surffailin kanavia ja jäin hetkeksi eräälle asemalle katsomaan jonkinasteista dokumentaarista mainosfilmiä.
Puffatulla videolla helsinkiläinen Pelago-pyörävalmistamo esitteli toimintaansa ja tuotteitaan. Hämärästi muistan joskus aikaisemminkin törmänneeni Pelagoon, mutta asiallisesti toteutettu video valaisi nyt enemmän firman liikeideaa ja tuotteita. Kiinnostuin Pelagon pyöristä ja ryhdyin iltapäivällä tutkiskelemaan niitä tarkemmin netissä, kun olin lopulta nukahtanut uudelleen ja nukkunut hyvin pitkälle aamupäivän puolelle. Pyörämalleja on useita. Valikoimaan kuuluu kaupunkipyöriä, kevyitä aktiivipyöriä, monikäyttöpyöriä sekä matka- ja maantiepyöriä. Kaupunkipyöristä suosikkini on perinteisen näköinen Bristol, johon voi valita erilaisia ominaisuuksia, kuten vaihteiden määrän ja jalka- tai käsijarrut. Jos nyt kuitenkin olisin polkupyörän tarpeessa, ostaisin monikäyttöisen Hanko-mallin, jossa tosin on tarpeisiini nähden ehkä vähän liiankin kanssa vaihteita, kun niitä tässä levyjarrullisessa hybridipyörässä on yhdeksän. Tässä mielessä Bristol varustettuna mustalla Brooksin jousitetulla Flyer-satulalla ja kunnon etu- ja takatarakoilla olisi ihannekokoonpanoni. Ehkäpä laitan nykyisen tunturini myyntiin ja vaihdan Pelagoon.