Harvinaisen aurinkoinen syyssää on hellinnyt ulkoilijoita koko viikonlopun. Ilmanalakin on ollut etelässä leuto ja vallan mainio ulkona reippailuun. Helsingissä eivät myrskytuulet juurikaan tuntuneet sunnuntaiaamupäivällä, kun kävelin Kruunuhaan läpi kohti Aleksanterinkatua. Matkalla keskustan halki poikkesin Kluuvin kauppakeskuksessa, jonka kautta kävelin Aleksille. Panin merkille, miten monet näyteikkunat oli peitetty ja miten hiljaista kauppakeskuksessa oli muutoinkin. Osa kaupoista piti ovensa avoinna näin sunnuntainakin, vaikka asiakkaita ei sisään ollut eksynytkään. Keskus oli kuolettavan eloton ja sieltä tahtoi jostakin syystä äkkiä pois. Läheisessä Galleria Esplanad -kauppakeskuksessa sentään oli jo jonkun verran vilkkaampaa kuin vain muutaman kymmenen metrin päässä sijainneessa Kluuvissa, vaikka eipä Galleriassakaan mitään väentungosta koettu. Sen sijaan parin harppauksen päässä vain muutama päivä sitten avautuneessa Starbucksin kahvilassa oli valtavan pitkä jono ja ahdas kuppila oli kuin nuijalla lyöty täyteen asiakkaita. Samanlainen metrien mittainen jono oli eilen lauantaina, kun poikkesin Akateemisessa kirjakaupassa.
Sijainnilla on tietenkin merkitystä kauppaliikkeen menestyksessä. Näiden kokemusteni perusteella parhaat kauppapaikat lienevät Stockmannin tavaratalon välittömässä läheisyydessä ja jo muutaman korttelin matka kauemmaksi Mannerheimintietä näyttäisi verottavan asiakasvirtoja selvästi. Toisaalta vaikkapa Kluuvin hiljaisuuteen pitänee etsiä syitä myös muualta kuin sijainnista. Keskus sijaitsee keskeisellä paikalla vilkkaan Aleksin varrella, joten asiakaskato tuntuu verrattain oudolta. Kilpailu Helsingin keskustan kauppakeskusten välillä taitaa olla myös kovaa. Onhan lyhyiden välimatkojen päässä lukuisia ostoskeskittymiä ja asiakkaillakin vain rajallisesti aikaa shoppailla. Peitetyt näyteikkunat eivät kuitenkaan luo uskottavaa kuvaa toiminnasta ja on vain omiaan viestittämään negatiivista tunnelmaa, joka saa aikaan vaikutelman lopettamassa olevasta kauppakeskuksesta. Teippausten sijaan toivoisi edes jonkinlaista käyttöä tyhjille liikehuoneistoille. Ikkunoihin voisi esimerkiksi asetella näytteille muiden liikkeiden tuotteita, jotta ruuduista saataisiin elävämpiä. Jatkuvat ilmoitukset uudistuksesta näyteikkunoissa synnyttävät lisäksi mielikuvan keskeneräisyydestä. Kaupankäynti ei tosin aina ole helppoa.