Verkkokaupan kasvun myötä myös erilaisten pakettilähetysten määrä on kasvanut viime vuosina. Pakettibisnekseen on samaan aikaan tullut uusia toimijoita, ja nykyään paketteja voi käydä noutamassa perinteisen postikonttorin lisäksi kioskeista ja kaupoista riippuen kuljetusliikkeen tekemistä sopimuksista ja vastaanottajille tarjoamista palveluista. Kotimainen posti on luonnollisesti mukana kilpailussa ja kehittää jatkuvasti pakettipalvelujaan. Pakettiautomaatit ovat jo tulleet tutuiksi ja niiden hyödyntämistä pyritään entisestään kehittämään. Paketin ohjauspalvelu on postin tarjoama kätevä ominaisuus, jolla pakettilähetyksensä voi ohjata toiseen postikonttoriin, postin noutopisteeseen tai pakettiautomaattiin.
Otin paketin ohjauspalvelun käyttöön viime vuonna. Perjantaina sain ensimmäisen lähetyksen, joka oli ohjattu läheiseen pakettiautomaattiin. Sain saapumisilmoituksen tekstiviestinä, jossa oli automaatin lokeron avauskoodi. En ollut enää sidottu postikonttorin aukioloaikoihin ja vielä vähemmän sen karmean pitkiin jonoihin. Kävin noutamassa pakettini eilen lähes autiosta Kluuvin kauppakeskuksen pakettiautomaatista, jossa jonoista ei ollut tietoakaan. Saapa vain nähdä, josko jonot siirtyvät automaattien eteen sitä mukaan kun niiden suosio kasvaa. Ohjauspalvelussa voi valita itselleen sopivan noutopisteen, joten enää ei tarvitse erikseen tehdä matkaa postiin, vaan paketin voi noutaa kotimatkalla kauppakeskuksen ohi kulkiessa.
Paketin ohjauspalvelu ei maksa mitään ja sen voi ottaa käyttöön postin nettisivuilla. Palvelun käyttöä varten tarvitaan matkapuhelinnumero, sillä koko järjestelmän ydin perustuu enemmän tai vähemmän tekstiviesteihin. Ohjauspalvelussa valitaan sitten sopiva noutopaikka eikä käyttöönotto vaadikaan tämän enempää. Ohjauksen voi milloin tahansa keskeyttää, jolloin paketit käydään taas entiseen tapaan noutamassa postista. Automaattiin voidaan tosin ohjata vain enintään tietyn kokoisia paketteja, jolloin kookkaat lähetykset pitää yhä noutaa postin tiskiltä vanhaan tapaan. Ensimmäinen kokemus paketinohjauspalvelusta oli siis positiivinen ja kaikin puolin toimiva. Tällaiset automaattiset palvelut vapauttavat vastaanottajan asioimaan silloin kun hänelle parhaiten sopii haluamassaan noutopisteessä.