Onnibus

Suomi on tunnetusti monopolien luvattu maa. Yritysten sanavaraston tärkeimpiä termejä ovatkin juuri monopolin lisäksi yksinoikeus, kartelli, tekijänoikeudet, omistusoikeudet ja muut kilpailua rajoittavat käsitteet, joiden joukkoon on luettava myös kuntien kaavoitustoiminta ja liikemiesten hyvä veli -järjestelmä. Aika ajoin maamme yrityskartalle ilmestyy niin sanottu markkinahäiriö eli yrittäjä, joka uudella ja usein omintakeisella liiketoimintakonseptillaan rikkoo vuosikymmeniä kestäneen markkinoiden sopujaon. Päivittäistavarakaupassa ilmiö oli hetken nähtävissä, kun saksalaisperäinen Lidl rynnisti maamme pienille ja lähes jakamattomille markkinoille. Isot kauppaketjut väittävät kilpailevansa keskenään, mutta kilpailu on lähinnä leikisti kilpailemista. Oikeasti nämä jättipelurit kilpailevat parhaista kaavoituksista eivätkä niinkään tuotteiden ja palvelujen laadulla hinnoista nyt puhumattakaan. Takavuosilta muistamme vielä Suomen Pietet -hautauspalveluyrittäjän, joka yritti kiilautua äärimmäisen suljettuun hautausbisnekseen, tosin ennalta jo arvattavissa olleiden ja kovin laihoin tuloksin. Joskus aikoinaan mietin, miksi yrittäjiä kutsutaan Suomessa juuri yrittäjiksi, tuolla hieman alentavalla ja halventavalla sanalla. Kun seuraa näiden pienten yrittäjien taistelua titaaneja vastaan, on helppo ymmärtää, miksi heitä kutsutaan yrittäjiksi ja miksi toimintaa sanotaan yrittämiseksi.

Onnibus
Kuva
Onnibus

Matkailuala on muutaman viime vuosikymmenen aikana ollut suuressa murroksessa. Perinteiset matkatoimistot katujen kivijaloissa ovat saaneet Internetistä varteenotettavan kilpailijan. Lentoliikenne on mullistunut halpalentoyhtiöiden myötä ja ajanut isot kansalliset lentoyhtiöt niin kustannus- kuin asiakaskriisiinkin. Uusin murros on tapahtumassa suurimpien kaupunkien välisessä bussiliikenteessä. Jokin aikaa sitten aloittanut Onnibus Oy avasi pikavuoroliikenteen Tampereen ja Porin välille vuoden alussa. Leimallista Onnibussin toiminnalle ovat halvat matkaliput. Halvimmillaan perille pääsee jopa vain kolmella eurolla. Onnibussia kutsutaankin mediassa halpabussiyhtiöksi halpalentoyhtiöiden tapaan.

Matkailubisneksen hintakilpailu panee kiistämättä miettimään, onko matkailu ollut tähän asti vähän niin kuin elitististä puuhaa. Kaikesta päätellen perille pääsee siis halvallakin, ja herää kysymys, mihin kaikkien näiden sotien jälkeisten vuosien aikana kertyneet voitot on kääritty. Teiden kunnossapitoon niistä on heltynyt jokseenkin murto-osa eikä palvelukaan ole ylitsevuotavaista. Pitkänmatkan bussit toisaalta ovat moniin eri maihin verrattuna erittäin siistit ja uudenaikaiset, mutta kalustokaan tuskin maksaa maltaita. Nyt on kuitenkin Onnibussin vuoro yrittää, ja meitä matkailevia kuluttajia ilahduttavat taas uudet uutiset. Uusimmat reittivaltaukset ovat kesäkuun neljännestä päivästä alkaen bussireitit Helsingin ja Tampereen sekä Turun välillä. Aivan ongelmitta nämä linjat eivät avaudu, sillä yksinvaltiaan ottein operoiva ja käytännössä monopoliasemaa pyörittävä Matkahuolto on kiivaasti vastustanut kilpailijan tulemista markkina-alueilleen.

Asiakkaat lopulta päättävät, onnistuuko Onnibus murtamaan maamme bussiliikenteen monopolin. Edulliset matkaliput toki houkuttelevat, mutta matkantekoon sisältyy muutakin kuin vain lipunosto. Matkustusvälineen on oltava ajanmukainen, siisti ja miellyttävä usean tunnin istuskelulle. Yhtiön on myös kyettävä uudistumaan ajan hengen mukana. Palvelujen on oltava hyödyllisiä, hintaansa nähden kohdallaan ja tietysti tuottajalleen kannattavia. Kannattavuus onkin eräs tärkeimmistä aspekteista, joka nousee esille keskusteltaessa halpamatkayhtiöistä. Tähdenlentoja ja suoranaisia huijareita on ollut maamme matkailutaivaalla ennenkin. Joku saattaa vielä muistaa menneiltä vuosilta Aaron Koreen -nimisen hemmon, joka hääri jonkinasteisia hämäräbisneksiä matkailualalla. Matkailussa näyttää pyörivän suuret rahasummat, jotka luonnollisesti houkuttelevat kaikenlaisia yrittäjiä apajille. Toivotaan nyt kuitenkin Onnibussille menestystä, vaikka kilpailijat kovasti kampoihin laittavatkin. Kilpailijoiden lapsellinen toiminta, kuten Kampin bussiterminaalin näyttötaulujen käytön evääminen Onnibussilta, kääntyy lopulta kiusantekijöitä itseään vastaan. Tällaisten kiusantekojen seurauksena ostan seuraavan bussilippuni Onnibussin verkkokaupasta.

Julkaistu lauantaina 26.5.2012 klo 9:51 avainsanoilla historia, liikenne ja matkailu.

Edellinen
Näin tehtiin Iron Sky
Seuraava
Miljardööriksi sekunnissa