Nettikyselyt

Useat nettisivustojen ylläpitäjät ja tuottajat ovat kiinnostuneita kävijöistään. Nettiliikennettä seurataan monenlaisilla tilastointiominaisuuksilla, joista käytetyimpiin lukeutuu Googlen edullinen Analytics-palvelu. Muitakin tilastointipalveluita netistä löytyy ja monet niistä ovat joko maksuttomia tai hyvin huokeita tai sitten ammattimaisen korkeasti hinnoiteltuja. Tilastoinnin voi tosin pystyttää aivan ominkin avuin, mikäli taidot riittävät esimerkiksi palvelinohjelmiston lokien pyörittelyyn. Tilastoja kerätään, mutta toisinaan tuntuu, etteivät ne auta sivustoja kehittymään käytettävimmiksi. Joskus luulen, että sivustojen omistajat keräävät tilastoja vain keräämisen ilosta, mutta eivät osaa sitten hyödyntää tuloksia tai eivät ymmärrä keräämäänsä dataa.

Nettikävijöistä ja heidän mietteistään voidaan kysellä tietoja myös suoralla kyselyllä. Silloin tällöin sähköpostiini tipahtaa kutsu johonkin kyselyyn, josta vastaaja ei useinkaan saa muuta kuin ajanvietettä. Olen pannut merkille, että monet kyselyt käyttävät tilaisuutta hyväkseen ja ahtaavat yhteen kyselyyn kymmenittäin kysymyksiä laidasta laitaan. Ensimmäisiin kysymyksiin viitsii vielä paneutua ja jaksaa vastata, mutta kun kysymykset vain jatkuvat ja jatkuvat, tulee kyllästyminen jossakin vaiheessa vastaan ja vastaaminen muuttuu lopuksi vain epämääräiseksi töhertelyksi. Tällaisissa kyselyissä vastaukset ovat kyseenalaisia ja tulos sen mukainen. Kysely voi mennä pieleen liian pitkänä tai huonosti ajoitettuna.

Surffasin eilen eräälle sivustolle ensimmäistä kertaa. Ennen kuin ehdin tutustua ensimmäiseen eteeni avautuneeseen sivuun, ilmestyi sen päälle ponnahdusikkuna, jossa minua pyydettiin vastaamaan käyttökokemuksia mittaavaan kyselyyn. Hölmistyneenä tuijotin siinä sitä kyselyä ja mietin, että mikähän tässä nyt meni mynkään? Eiköhän käyttökokemuskysely tullut vähän liian aikaisin? Enhän ollut edes vielä ehtinyt käyttää sivustoa tai tutustua siihen, kun minulta jo kysytään käyttökokemuksia. Päätin kuitenkin vastata kysymyksiin vain saadakseni jättää palautetta väärin ajoitetusta kyselystä. En tietenkään osannut vastata kysymyksiin, joten vastailin ja valitsin mitä sattui. Mietin siinä samalla, että noinkohan tällä tavalla ajoitettu kysely antaa mitään vastauksia tutkijalle ja mitä tutkimuksen tilaaja tällaisilla vastauksilla tekee.

Kyselyhän olisi tietysti pitänyt esittää vasta jonkin ajan kuluttua ja vasta kun olin ehtinyt selailla useampia sivuja. Toisaalta kuten tuossa jo aiemmin totesin, kyselyillä ei juurikaan ole merkitystä, kun niistä harvoin seuraa mitään hyvää kehitystä sivustoilla. Toisekseen triviaaleja kyselyjä ei kannata edes tehdä, koska käytettävyyden parantamiseen on olemassa joukoittain ohjeita ja suosituksia. Turhanpäiväiset kyselyt paljastuvat tyypillisesti juuri kysymyksillään. Sivustolla kävijöiltä kysytään aina ne samat kysymykset ja eri sivustot näyttäisivät käyttävän vieläpä samoja kyselyitä, joten pianhan ahkera netinkäyttäjä kyllästyy jatkuviin ja toistuviin tutkimuksiin. Sivustojen ylläpitäjien ja omistajien tulisikin keskittyä enemmän tekoihin kuin tyhjiin tilastoihin.

Julkaistu maanantaina 24.9.2012 klo 18:53 Sivustot-luokassa avainsanoilla Internet ja tilastot.

Edellinen
Paras sääennuste
Seuraava
Amerikkalaisuuden ikoni