Miten tasauspyörästö toimii

Äkkiseltään ajateltuna auto vaikuttaa melko yksinkertaiselta kapineelta. Neljä rengasta ja kori on nykyään tuttu näky arkisessa elämässä. Minkä tahansa pyörillä kulkevan menopelin suunnittelija kohtaa työssään kuitenkin monia haasteita, joista väistämättömimmät ovat jotakuinkin horjumattomat fysiikan lait. Melko pian kulkuneuvon suunnittelija tulee huomaamaan, miten eri tavoin kaksi rinnakkain asetettua pyörää käyttäytyvät käännyttäessä. Ongelma on ikiaikainen, ja viimeistään autoilun yleistyttyä autotehtaat törmäsivät tähän luonnonmukaiseen ilmiöön. Auton kääntyessä uloin rengaspari joutuu nimittäin tekemään pidemmän matkan kuin sisemmät renkaat. Vastaavan ilmiön voi havaita myös juoksuradoilla, missä uloimmalla radalla juokseva joutuu juoksemaan pidemmän matkan kuin sisemmällä radalla juokseva. Nykyaikaiset autot kuitenkin ajelevat moitteettomasti tästä erikoisesta ilmiöstä huolimatta, ja ratkaisun avain on tasauspyörästö. Oheinen yhdysvaltalaisen Chevrolet-autotehtaan lyhyt englanninkielinen filmi vuodelta 1937 kuvaa mainiolla esimerkillä, mistä tässä ilmiössä on kyse ja miten se on ratkaistu auton tasauspyörästöllä. Vaikka filkalla on ikää kohta 80 vuotta, ovat nämä mekaaniset pääperiaatteet yhä käytössä kaikesta tietokoneistumisesta huolimatta.

Julkaistu sunnuntaina 19.5.2013 klo 10:52 avainsanoilla historia, laitteet ja liikenne.

Edellinen
Creative Commons -lisenssin valintaprosessi
Seuraava
Koskenlaskija - osa 100
Evästeiden käyttö

Käytän sivustollani evästeitä tarjotakseni parhaimman mahdollisen lukukokemuksen blogini lukijoille. Jos jatkat sivustoni käyttöä, oletan, että hyväksyt evästeiden käytön sivustollani.

Lisätietoja evästeiden käytöstä