Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Tämä jo kulunut, mutta kultainen sääntö pätee erittäin hyvin markkinoinnissa. Kuvia on käytetty jo vuosituhansien ellei kymmeniä tuhansia vuosia viestien välittämiseen. Kuvia ja symboleja on pidetty yleismaailmallisina, sillä ihmiset eri puolilla maailmaa ymmärtävät melko suurella varmuudella yleisimpien kuvien sisällön, ainakin mitä tulee liikennemerkkeihin ja varoituksiin. Markkinointi on käyttänyt kuvallista viestintää ahkerasti. Tuotteiden esittelyihin otetaan ammattimaisia valokuvia, joita usein myös jälkikäsitellään parhaimman mahdollisen lopputuloksen aikaansaamiseksi. Retusoidut kuvat ovat enemmän sääntö kuin poikkeus erityisesti muoti- ja kosmetiikka-alalla. Tänä päivänä näiden alojen mainoksista tai lehdistä tuskin enää löytyy yhtään valokuvaa, jota ei olisi jollakin tavalla viimeistelty.
Valokuvat luovat yleensä positiivisen kuvan markkinoitavasta tuotteesta. Tällaiseen tulokseen kuvien käytöllä ainakin pyritään. Aina eivät kuvat kuitenkaan onnistu ja ne kääntyvät itse asiassa negatiiviseksi markkinoinniksi. Satuin törmäämään erääseen tällaiseen mielestäni markkinoinnillisesti epäonnistuneeseen valokuvaan selatessani Black & Deckerin sivustoa. Työkaluistaan tunnettu yhtiö mainostaa tuotevalikoimassaan mm. yleistyöpenkkejä. Mallista WM301 on otettu muutamia promootiokuvia, joista yksi näyttää ensi näkemältä ihan tavalliselta tuotevalokuvalta. Kaikki ei tässä kuvassa ole kuitenkaan kohdallaan. Markkinoinnin ammattilainen ei koskaan hyväksyisi vastaavanlaista kuvaa tuotteen esittelyihin.
Kuvassa olevassa työpenkissä näkyy niin valmistajan kuin tuotteenkin nimi ylösalaisin. Tämä on tyypillinen negatiivisen markkinoinnin muoto. Se on tahaton mutta sitäkin kiusallisempi virhe. Kuva on levinnyt valmistajan eri maiden sivustoille ja näin virhe on päässyt toistumaan. Teksti tuskin on ylösalaisin vain siksi, ettei sitä tuotteen rakenteen vuoksi saa aseteltua lukusuuntaan. Tarkemmin kun katsoo työpenkkiä, voi todeta tuotteen puuosien olevan asennettavissa siten, että teksti on luettavissa seinäkiinnityksessäkin. Tässä lienee tapahtunut työtapaturma joko tai sekä valokuvaajalle että tuotteen kokoojallekin. Nykyaikainen nopeatempoinen elämänrytmi ja välinpitämättömyys laadukkuudesta johtaa usein tämäntyyppisiin virheisiin. Mikäli kuvaajana on ollut alihankkija, ei hän ole paljoakaan välittänyt asiakkaastaan. Vastaavasti asiakkaan päässä kuvan hyväksynyt henkilö ei ole tainnut piitata omien tuotteidensa tai työnsä laadusta tai sitten kukaan tähän markkinointiponnisteluun osallistuneista henkilöistä ei ole markkinoinnin ammattilainen.