Mainosmiehen tunnustuksia

David Ogilvy (1911-1999) oli yksi aikamme tunnetuimmista ja menestyksekkäimmistä mainosmiehistä. Hänen värikäs uransa huipentui nyttemmin maailmankuulun Ogilvy & Mather -mainostoimiston johtajana aina eläkepäiviin saakka. Monipuolinen ja persoonallinen mainosmies tuli tutuksi erityisesti 1950- ja 1960-luvuilla New Yorkin mainospiireissä Madison Avenuella. Mainostoimistojen keskittymä, Madison Avenue on luonut myös käsitteen mad men, jolla tarkoitetaan juuri kyseisen kadunpätkän mainostoimistoihmisiä ja josta myös mainostoimistojen elämästä 1960-luvulla kertova, tunnettu Mad Men -televisiosarja on saanut nimensä.

David Ogilvy
Kuva
Advertising Hall of fame

Ogilvyn elämänvaiheet olivat värikkäitä. Englannissa syntynyt ja ylpeänä skotlantilaisia sukujuuriaan esitellyt David Ogilvy sai stipendin ja aloitti korkeakouluopinnot 1920-luvun lopussa. Koulu jäi kuitenkin kesken, kun seikkailunhaluinen britti lähti Pariisiin Majestic-hotellin kokiksi. Pestiä keittiössä kesti vuoden verran, ja Ogilvy palasi sumujen saarille ja tällä kertaa Skotlantiin myymään liesiä ovelta ovelle. Ogilvy menestyi liesikauppiaana niin hyvin, että hänen työnantajansa pyysi mestarimyyjää kirjoittamaan oppaan muille myyjille. Oppaasta tuli pian menestys ja sitä siteerattiin yhä 30 vuotta sen kirjoittamisen jälkeenkin eräänä parhaista myyntioppaista. Hyvin kirjoitetun myyntimanuaalin siivittämänä Ogilvy sai työpaikan lontoolaisessa mainostoimistossa, josta hänen uransa jatkui Atlantin taakse Yhdysvaltoihin.

Yhdysvalloissa Ogilvy teki kymmenen vuotta töitä kuuluisan George Gallupin tutkimusyhtiössä. Tehtävässään hän oppi tutkimustyön keskeisimmät menetelmät ja miten niiden tuloksia hyödynnettiin. Ogilvy siteeraakin usein silloisen työnantajansa Gallupin teesejä ja käytännössä myös toteutti niitä omassa työssään myöhemmin. Toinen maailmansota kuitenkin katkaisi nuoren miehen uran ja hän siirtyi Britannian suurlähetystöön tiedustelutehtäviin. Sodan jälkeen Ogilvy osti maatilan Pennsylvaniasta ja eli Amish-yhteisön keskuudessa maanviljelijänä. Muutaman vuoden jälkeen Ogilvy luopui maanviljelystä ja siirtyi Manhattanille kuuluisin seurauksin.

David Ogilvy antoi mainostoimistoalalle ehkä kaiken sen, mitä me nykyään ymmärrämme mainostoimistolla. Hänen menestyksekkäät läpimurtonsa mainonnassa ja itselleen asettamat päämärät veivät Ogilvyn päättäväisesti Madison Avenuen kruunaamattomaksi kuninkaaksi. Ogilvystä tuli nopeasti legenda ja kohta kaikki halusivat hänen mainostoimistonsa palveluksia.

Ogilvy, David: Confessions of an Advertising Man

Vuonna 1963 David Ogilvy kirjoitti kirjan kokemuksistaan mainonnan alalla. Kirja sai nimekseen Confessions of an Advertising Man eli vapaasti suomennettuna: Mainosmiehen tunnustuksia. Hän kokosi kirjaan kaikki elämänsä aikana kantapään kautta opitut asiat kirjoittaen ne ymmärrettävästi ja yksinkertaisesti. Hän opastaa kirjassaan, miten johdetaan mainostoimistoa, miten hankitaan asiakkaita ja ennen kaikkea miten asiakkaat pidetään. Kirjassa on myös ohjeita, miten olla hyvä asiakas. Ogilvy kertoo mielenkiintoisella tavalla, miten luodaan menestyviä mainoskampanjoita ja miten ne käytännössä toteutetaan. Parin sadan sivun taskukirjasta piti aluksi tulla vain muutaman tuhannen kappaleen painos. Ogilvy ei uskonut kirjan menestykseen ja niinpä hän lahjoitti siitä saatavat tulot pojalleen luullen pojan tienaavan 4 000 kappaleen painoksella muutaman lantin. Vuoteen 2008 mennessä kirjaa oli myyty jo yli miljoona kappaletta. Ogilvyn tunnustusteoksesta oli tullut mainonnan alan käsikirja, jonka jokainen itseään mainosmiehenä tai -naisena pitävä henkilö oli lukenut ainakin kerran elämässään.

Luettuani kirjan en lainkaan ihmettele sen valtavaa suosiota. Kirja on kerrassaan erinomainen ja kertoo selkokielellä muutakin kuin vain mainostoimiston liike-elämän realiteeteista. Monia sen teesejä voidaan käyttää millä tahansa alalla. Ogilvyn eräitä ismejä ovat mm. "on tärkeää myöntää virheensä ja myöntää ne ennen kuin joutuu niistä tilille" sekä "siedä neroja". Kirja neuvoo myös asiakkaita ja kehottaa heitä välttämään toimittajansa, tässä tapauksessa mainostoimistonsa, pelottelua. Jatkuvaa uhkausta vaihtaa toimittajaa ei saisi käyttää lyömäaseena vaan asioista, myös epäonnistumisista, pitää pystyä keskustelemaan rakentavasti. Ogilvyn tunnustukset ovat erinomaista luettavaa kelle tahansa myynti- tai ostotehtävissä työskenteleville. Ne ovat ajattomia ja hauskasti kerrottuja. Kirjan valtava suosio selittääkin sitten loput.

Ogilvy, David

Confessions of an Advertising Man

ISBN
9781904915010
Kustantaja
Southbank Publishing

Julkaistu keskiviikkona 7.7.2010 klo 19:13 Kirjat-luokassa.

Edellinen
Maksamisen vaikeus
Seuraava
Fiksu sivusto